niedziela, 22 grudzień 2024

Spis treści

Podgląd balansu bieli.

Podgląd balansu bieli jest po to, by wybrać ten dający najlepiej zrównoważone kolory. Liczy się sprzężenie zwrotne – zmieniam balans bieli, koryguję kolory i widzę rezultat. Ten mechanizm działa sprawnie w kompaktach cyfrowych oraz lustrzankach z trybem Live View.

Największą wadą tej metody jest nieuwzględnianie światła błyskowego. Jeśli ma być błysk, to należy zrobić zdjęcie i zobaczyć rezultat. Jeśli chcemy dodatkowo skorygować kolory, to robimy „na ślepo” braketing albo po każdym ustawieniu korekcji koloru wykonujemy zdjęcie. Ten „mechanizm” jest czasochłonny i zniechęcający.

Niezwykle ciekawie podgląd balansu bieli wykonał Pentax w modelu K20D. Wykonujemy zdjęcie z błyskiem lub bez i na zapisanym, i wyświetlanym obrazie korygujemy balans bieli i kolory. Uważam, że jest to fenomenalne rozwiązanie do zdjęć przy mieszających się światłach, na przykład ślub w kościele. Dodatkowo we własnym balansie bieli możemy przesuwnym polem zaznaczyć barwę neutralną do skorygowania. Dotychczas nie widziałem szybszego i bardziej przyjaznego rozwiązania. Podsumowując, dobry balans bieli to lepsze odwzorowanie kolorów na zdjęciach i łatwiejsza korekcja zdjęć, albo inaczej mniej pracy przy późniejszej obróbce. To doceni każdy, komu zależy na jakości.


Pentax K20D. Balans bieli i korektę kolorów wykonujemy na zapisanym obrazie. Zdjęcie robimy przy świetle ciągłym lub błyskowym.

To szczególnie ważne, gdy zapisujemy zdjęcia w formacie JPG. Możliwości korekty takich zdjęć są niewielkie i przy dużych błędach może się okazać, że nie da się kolorów do końca „naprawić”. A co się stanie jeśli pomylimy balans bieli i zamiast światła dziennego wybierzemy żarówkę? Wszystko może się zdarzyć. Między innymi dlatego warto zapisywać zdjęcia w dwóch formatach: JPG i RAW. JPG to w najgorszym wypadku szybkie przeglądanie i selekcja zdjęć, a w najlepszym po niewielkich korektach gotowe pliki do naświetleń. RAW to znacznie większe pliki, przeznaczone do szeroko pojętych korekt wszystkich parametrów obrazu, w tym również balansu bieli. Konwertuje się je na format JPG lub JPG, służący do naświetlania odbitek.


Pentax K20D. Przesuwna ramka do znajdowania barwy neutralnej, względem której nastawia się własny balans bieli.

Zapoznajmy się z funkcją balansu bieli, przekonajmy się jak działa w rozmaitych okolicznościach, szczególnie gdy mieszają się różne światła i na dodatek stosujemy lampę błyskową.

Gdy już odkryjemy podstawy, szybko przekonamy się, że czasem warto zaszaleć i celowo zniekształcić balans bieli – wtedy dopiero zdjęcie ma „to coś” ...