Menu wortalu
,,Legionowe kadry'' w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 8168
W Muzeum Fotografii w Krakowie można obejrzeć wystawę fotografii ,,Legionowe kadry''. Wystawa jest jednym z trzech elementów projektu Muzeum Historii Fotografii Legiony Polskie w fotografii wpisującego się w szereg wydarzeń z okazji 100 rocznicy wybuchu I Wojny Światowej.
Wystawa w MHF to prezentacja prac legionowych fotografów - żołnierzy, wybitnych naukowców, wykładowców akademickich i społeczników w latach pokoju. W 1914 grupa legionistów II Brygady roku na froncie w Karpatach założyła „Spółdzielnię fotograficzną”. Dokumentowali i publikowali legionowe życie. Na kadrach odnajdujemy życie poza frontem, kontakty z miejscową ludnością, jej obrzędy, zwyczaje bukowińskich i wołyńskich Polaków. W okopach legionowych narodził się polski reportaż wojenny.
Wystawa Legionowe Kadry zorganizowana jest w ramach cyklu Klucz do magazynu, strategicznego zadania w działalności MHF od roku 2013.
Klucz do magazynu to kompleksowy projekt różnorodnych działań bazujących w całości na zbiorach MHF, wpisany w konsekwentnie realizowany plan rozwoju Muzeum, obejmujący wystawy, publikacje, badania naukowe, warsztaty dla różnych grup wiekowych i środowisk.
Projekt Klucz do magazynu stanowi ważny element realizowanej od kilku lat linii rozwojowej MHF zakładającej, obok innych podstawowych zadań instytucji muzealnej, maksymalne otwarcie na odbiorcę, przebiegające kompleksowo na różnych poziomach działalności instytucji.
Zasadniczą/bazową częścią projektu Klucz do magazynu, wpisującą się w misję i strategię Muzeum, jest postawienie na współpracę z autorytetami i stałe podnoszenie poziomu merytorycznego naszych działań. Działania te, skupione są na nowoczesnym myśleniu o MUZEUM i interpretacjach FOTOGRAFII, jako znaczących zjawisk współczesnej kultury.
Wystawa oraz towarzyszący jej pokaz multimedialny– zrealizowane zostały w ramach projektu: „100-lecie czynu niepodległościowego. Legiony polskie w fotografii, narodzimy polskiego reportażu wojennego”.
Fragment tekstu kuratoskiego:
Fotografowie szybko zauważyli, że wojsko i wojna są dobrym motywem kadru. I nie ma w tym nic dziwnego. Wszak żołnierze w swoich mundurach z błyszczącymi orderami, galonami, guzikami, szarżą i wieloma innymi atrybutami, przyznanymi przez tradycję i modę wojskowemu uniformowi, zawsze wzbudzali zachwyt. Nie inaczej było z utrwalonymi na szklanej kliszy czy celuloidowej błonie działaniami wojennymi, relacjami z frontu czy żołnierskich ćwiczeń. Fotografie pozwoliły zatrzymać czas, utrwalić przeżycia, przenieść wspomnienia do współczesności. Tym, którym nie było dane uczestniczyć w żołnierskim życiu, zdjęcia przybliżyły misterium wojny i armii.
Dynamizm żołnierskiego losu – i to niezależnie, czy w czasach pokoju czy wojny – również stanowił o atrakcyjności wojskowych zdjęć. Fotografia ma jeszcze jedną zaletę. Od chwili jej wynalezienia możliwe było utrwalenie rzeczywistości, nawet przy ułomnościach wynikających z niedostatku zaawansowania techniki.
Cytowany fragment chyba najdobitniej oddaje siłę przekazu wojennych fotografii. Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie prezentując wystawę Legionowe kadry oraz towarzyszącą mu publikację potwierdza, a nawet wzmacnia tę myśl. Ekspozycja jest też przyczynkiem do dyskusji o powstaniu i pierwszych latach fotoreportażu wojennego.
Obchodzona w tym roku setna rocznica wybuchu I wojny światowej i setna rocznica powstania Legionów Polskich stały się idealną okazją do wyartykułowania tezy – niewypowiedzianej do tej pory z należytą siłą prawdy, że oto polski reportaż wojenny narodził się w legionowych okopach I wojny światowej. Towarzyszył on polskiemu wojsku od chwili jego narodzin, opisywał wydarzenia całej niemal legionowej epopei. Autor prezentuje jedną z jego form – reportaż amatorski, prace kilku legionowych fotografów, którzy czując potrzebę chwili, wagę dziejących się wokół nich wydarzeń założyli na froncie „Spółkę fotograficzną”, pierwszą polską, niezależną agencję fotograficzną.
Wystawa i publikacja mają na celu przedstawienie jednym, a przypomnienie innym żołnierzy-fotoreporterów, za sprawą których fragment polskiej historii został „opisany światłem”. To dzięki legionistom z aparatem w dłoni możemy zanurzyć się w historię i spojrzeć na dziś przez pryzmat tego, co wydarzyło się kiedyś.
Andrzej Rybicki
Kurator Wystawy
Wystawa czynna do 30 września 2014
GALERIA czynna:
środa - piątek11:00 - 18:00
sobota - niedz.10:00 - 15:30
MUZEUM HISTORII FOTOGRAFII
im. Walerego Rzewuskiego
W KRAKOWIE
Ul. Józefitów 16, 30-045 Kraków
„Akt w polskiej fotografii“ w Galerii BWA w Kielcach
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 8638
Galeria Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach zaprasza wystawę „Akt w polskiej fotografii“. Wernisaż w piątek 8 sierpnia o godz. 18:00.
Wystawa „Akt w polskiej fotografii” to prezentacja 160 prac 80 polskich artystów fotografików, które zgromadził Jerzy Piątek - artysta fotografik, jeden z twórców „Kieleckiej Szkoły Krajobrazu”. To imponująca kolekcja fotografii aktu najsłynniejszych polskich fotografików. Są wśród nich Ci, którzy „wyspecjalizowali” się w akcie jak: Maciej Hnatiuk, Witold Jacyków, Krzysztof Kamiński, Michał Sowiński, Jerzy Kośnik, Włodzimierz Kopaliński, Justyna Łada, Maciej Mańkowski, Lech Morawski, Wacław Nowak, Władysław Pawelec, Sergiusz Sachno, Zygmunt Szporek, Maria Śliwa, Wacław Wantuch czy Katarzyna Widmańska i Jola Zuchniewicz. Są także Ci, dla których akt był „nieoczywistą przygodą fotograficzną”, jak m. in. Zdzisław Beksiński, Jan Berdak, Zdzisław Dados, Witold Dederko, Jerzy Dorys, Eugeniusz Haneman, Edward Hartwig, Zbigniew Łagocki, Paweł Pierściński czy Tadeusz Rolke. Prace pochodzą z ostatnich 60-ciu lat i są dowodem nie tylko na artystyczne postrzeganie roli ludzkiego ciała jako medium i tworzywa artystycznego, ale także odzwierciedlają gusta i zmiany kulturowego widzenia nagości. To fotografie odważne, o najwyższym poziomie artystycznym, wysmakowane wyrafinowaną zmysłowością. Dowodzą, że cielesność jest nieustannym źródłem inspiracji a nagie ciało jednym z najpiękniejszych dzieł sztuki.
fot. Zdzisław Beksiński
fot. Zdzisław Beksiński
Spektakl ciała – akt w polskiej fotografii
Akt fotograficzny jest specyficznym teatrem ciała. Nie chodzi jedynie o to, że ciało jest tutaj głównym obiektem, że to na nim skupia się uwaga najpierw fotografa a potem widza.
Rzecz w tym, że akt fotograficzny jest zawsze lub prawie zawsze zapisem pewnego spektaklu, który rozgrywa się przed kamerą i ze względu na kamerę, ze względu na jej obecność. Pozowanie, gra przed kamerą dotyczy, oczywiście, nie tylko aktu. François Soulages w „Estetyce fotografii” zauważa, że „każdy fotograf jest reżyserem, Bogiem jednej chwili, zaś zdjęcie formą teatralizacji. Stwierdzenie to dotyczy wszelkich motywów obrazowych, lecz w przypadku aktu nabiera szczególnej wagi. W tym teatrze ciała nigdy nie chodzi o prostą prezentację pewnej cielesności. Obraz ciała staje się bowiem zawsze obrazem człowieka, czyli jest nośnikiem i wyrazicielem pewnej idei czy też metafory człowieka. Zmienność historyczna owej idei (metafory) jest ogromna, wpływa na nią bowiem szereg uwarunkowań kulturowych, religijnych, obyczajowych czy politycznych. Zależna jest ona także od panujących (zmiennych) mód czy od pojawiających się nowinek technicznych bądź nowych technologii (nie tylko zresztą nowych technologii obrazowania). Właściwie każda epoka historyczna przynosiła ze sobą obrazy wyrażające nowe idee człowieka, często zresztą było to wiele konkurujących ze sobą idei. Nie inaczej jest i dzisiaj, tyle że współcześnie - w związku z rozwojem technologii, ogólną dostępnością i egalitaryzacją środków obrazowania – konkurencja na „rynku” obrazowych idei czy metafor człowieka jest ogromna. […]
Marek Śnieciński.
fot. Andrzej Krynicki
fot. Andrzej Krynicki
fot. Andrzej Rutyna
fot. Benedykt Jerzy Dorys
fot. Bogdan Konopka
fot. Edward Hartwig
fot. Edward Hartwig
fot. Jacek Kulm
fot. Janusz Nowacki
fot. Jan Berdak
fot. Maciej Hantiuk
fot. Paweł Pierściński
fot. Stanisław Ekier
fot. Stasys Eidrigevičius
fot. Wacław Nowak
fot. Wacław Wantuch
fot. Zbigniew Łagocki
Prezentowani w albumie artyści: Zygmunt Szporek, Benedykt Jerzy Dorys, Antoni Węcławski, Marian Dederko, Bolesław Gardulski, Jerzy Kosiński, Edmund Osterloff, Witold Dederko, Eugeniusz Haneman, Maksymilian Myszkowski, Edward Hartwig, Zofia Rydet, Zbigniew Łagocki, Wojciech Plewiński, Wacław Nowak, Władysław Pawelec, Paweł Pierściński, Michał Sowiński, Zdzisław Beksiński, Krzysztof Kamiński, Witold Michalik, Bogdan Konopka, Janusz Nowacki, Stanisław Ekier, Marek Czudowski, Andrzej Olichwier, Włodzimierz Habel, Piotr Stasik, Michał Kokot, Witold Jacyków, Sergiusz Sachno, Wiktor Wołkow, Andrzej Zygmuntowicz, Jola Zuchniewicz, Andrzej Ślusarczyk, Lech Morawski, Włodzimierz Kowaliński, Maciej Hnatiuk, Tadeusz Kowalski, Andrzej Pilichowski-Ragno, Krzysztof Hejke, Andrzej Tyszko, Jan Bortkiewicz, Katarzyna Widmańska, Jan Raczyński, Jerzy Wardak, Andrzej Krynicki, Krzysztof Miękus, Marek Gardulski, Wacław Wantuch, Ryszard Dąbrowski, Maria Śliwa, Michał Diament, Zdzisław Błażejczyk, Janusz Piszczatowski, Stasys Eidrigevicius, Jacek Kulm, Andrzej Borys, Piotr Komorowski, Waldemar Jama, Roman Joachimowski, Jerzy Piątek, Tadeusz Rolke, Jan Berdak, Andrzej Rutyna, Robert Andre, Joanna Zastróżna, Wojciech Guzikowski, Jacek Jędrzejczak, Wanda Michalak, Zdzisław Dados, Wiesław Zieliński, Justyna Gentile Łada, Maciej Mańkowski, Marek Jerzy Borowiecki, Roman Hryciów, Stanisław Kusiak, Jerzy Bednarski, Ryszard Karczmarski, Wojciech Gepner, Brunon Szczapiński, Sławomir Zieliński, Jerzy Kośnik, Zbigniew Stokłosa, Zenon Żyburtowicz.
Kurator wystawy: Jerzy Piątek
Galeria Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach ul. Kapitulna 2, Kielce
Wystawę można oglądać do 31 sierpnia 2014 r.
Wojtek Wieteska. "Powstańcy 1944/70/2014". Portrety walczących powstańców
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 7290
Do 1 sierpnia można oglądać niezwykłą wystawę upamiętniającą 70. rocznicę Powstania Warszawskiego zatyrułowaną "Powstańcy 1944/70/2014".
Projekt jest efektem pracy młodych artystów-fotografików, którym przewodził Wojtek Wieteski. Sesja, która uwieczniła podobizny 856 powstańców odbyła się w zeszłym roku. Każde zdjęcie to odrębna opowieść, jedn historia. Od wczoraj możemy oglądać efekty pracy artystów. Szlak 856 fotografii rozpoczyna się u zbiegu Alei Ujazdowskich i ulicy Pięknej, a kończy się przy Placu na Rozdrożu.
Projekt „POWSTAŃCY 1944/70/2014” ma wymiar symboliczny - ideą jest tworzenie pamięci wizualnej dla obecnych i przyszłych pokoleń. To próba uchwycenia zmniejszającego się z roku na rok grona Powstańców, nielicznej grupy pamiętającej emocje z sierpnia 1944 roku - stwierdzają organizatorzy przedsięwzięcia.
Wystawie towarzyszy album „POWSTAŃCY 1944/70/2014”, w którym zaprezentowane zostały 853 portrety Powstańców. Każde zdjęcie zostało wzbogacone cytatem z wywiadów udzielonych przez uczestników Powstania dla Archiwum Historii Mówionej w Muzeum Powstania Warszawskiego.
Z tych niezwykłych portretów spoglądają na nas niezwykli ludzie - bohaterowie, którzy stoją na straży polskiej historii - mówi Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego. - W ich oczach wciąż można dostrzec wartości i uczucia, które poderwały ich do walki 1 sierpnia 1944 roku. Mamy niezwykły przywilej, że nadal możemy spotykać i rozmawiać z bohaterami naszej wolności. Od Powstańców wciąż możemy i powinnyśmy się uczyć.
Wieteska od dawna chciał sfotografować twarze powstańców. Rok temu w studio na terenie muzeum Wieteska i czworo fotografów z jego kolektywu WW Foto - Jakub Karwowski, Maciej Niesłony, Anna Orłowska i Łukasz Sokół - robili portrety powstańców.
Wystawę organizuje Muzeum Powstania Warszawskiego. Zdjęcia będzie można oglądać do 1 września 2014.
Wojtek Wieteska - jeden z najbardziej znanych polskich fotografów. Wyrósł z francuskiej i amerykańskiej szkoły fotografii reporterskiej a jego indywidualny styl charakteryzuje się konceptualnym podejściem do rzeczywistości. W jego pracach panuje nastrój kontemplacji, dającej odbiorcy odczucie tajemnicy i emocji zawartych w fotografiach.
Studiował historię sztuki na paryskiej Sorbonie i Uniwersytecie Warszawskim oraz na wydziale operatorskim Łódzkiej Filmówki (Dyplom). Jego prace prezentowano w galeriach i muzeach w Polsce i za granicą : w ramach wystaw indywidualnych, m.in.: „Tokyo” - Manggha, „N.Y.C.#02“ - Centrum Sztuki Współczesnej, „Martwa Natura“ - Galeria Art New Media, „Protest 2007“ - Galeria Le Guern, „Szeroki krąg“ Fotoplastikon/Muzeum Powstania Warszawskiego, „Stacja Warszawa“ i „Flights 91_08“ - Yours Gallery; a także zbiorowych, m.in. : „Efekt czerwonych oczu“ w CSW, „2. Europaischer monat der Fotografie“- Galeria Lumas w Berlinie. Jego prace opublikowano w albumach, m.in.: „N.Y.C.#02“, „Stacja Warszawa“, „Collecting Fine Art Photography“.
Wykłada w PWSFTv i T w Łodzi oraz AT w Warszawie. Realizuje kampanie reklamowe i społeczne dla agencji reklamowych i klientów w zakresie fotografii i filmu. Mieszkał w Berlinie, Paryżu, Tokio i Nowym Jorku. Obecnie jest i pracuje w Warszawie.
"Powstanie Warszawskie. W 70. rocznicę" w Domku Romańskim we Wrocławiu
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 6704
Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański” w 70. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego otworzy wystawę złożoną ze zdjęć, którch autorami są wybitni fotograficy: Stefan Bałuk, Sylwester Braun, Tadeusz Bukowski, Wiesław Chrzanowski, Jerzy Tomaszewski i Józef Jerzy Karpiński.
fot. Jerzy Tomaszewski
fot. Jerzy Tomaszewski
fot. Jerzy Tomaszewski
fot. Jerzy Karpiński
fot. Sylwester Braun
fot. Sylwester Braun
fot. Tadeusz Bukowski
fot. Stefan Bałuk
Poochodzące z kolekcji prywatnej barytowe odbitki są punktem wyjścia do stworzenia wielkoformatowych prac, które jeszcze dobitniej ukazują tragizm powstańczych dni, skalę ludzkich dramatów, śmierci i zniszczeń. Fotografie prezentowane na wystawie z pewnością należą do jednych z najcelniejszych i najwybitniejszych zdjęć, dokumentujących Powstanie Warszawskie. Nie mogą one przekazać, nawet w najmniejszym stopniu, ogromu bohaterstwa i jednocześnie skali tragicznych wydarzeń tamtych dni, ale mimo to ich wymowa jest sugestywna i uderzająca. Podczas Powstania w ciągu dwóch miesięcy zginęło około 215.000 Polaków. Gdy się skończyło, około 150.000 osób zostało deportowanych do obozów koncentracyjnych lub na roboty przymusowe do III Rzeszy. Podczas dwumiesięcznych walk zniszczeniu uległa 1/4 zabudowań lewobrzeżnej Warszawy. Powstańcy nie tylko bezkompromisowo i zaciekle walczyli o wolność, ale także dokumentowali ogrom zbrodni, który się wokół nich wydarzał. Czasem zamiast karabinu brali do ręki aparat fotograficzny, a zdjęcia, które wówczas powstały, stanowią świadectwo dla kolejnych pokoleń.
Wystawie towarzyszyć będzie katalog w polsko-angielskiej wersji językowej.
Kierownik artystyczny galerii: Jan Bortkiewicz
Wernisaż w piątek 1 sierpnia 2014 r. o godz. 17:00
Ekspozycja do 27 września 2014
Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański” Galeria OKiS
pl. bpa Nankiera 8
Wrocław