sobota, 27 kwiecień 2024

Galeria Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach zaprasza wystawę „Akt w polskiej fotografii“. Wernisaż w piątek 8 sierpnia o godz. 18:00.

Wystawa „Akt w polskiej fotografii” to prezentacja 160 prac 80 polskich artystów fotografików, które zgromadził Jerzy Piątek - artysta fotografik, jeden z twórców „Kieleckiej Szkoły Krajobrazu”. To imponująca kolekcja fotografii aktu najsłynniejszych polskich fotografików. Są wśród nich Ci, którzy „wyspecjalizowali” się w akcie jak: Maciej Hnatiuk, Witold Jacyków, Krzysztof Kamiński, Michał Sowiński, Jerzy Kośnik, Włodzimierz Kopaliński, Justyna Łada, Maciej Mańkowski, Lech Morawski, Wacław Nowak, Władysław Pawelec, Sergiusz Sachno, Zygmunt Szporek, Maria Śliwa, Wacław Wantuch czy Katarzyna Widmańska i Jola Zuchniewicz. Są także Ci, dla których akt był „nieoczywistą przygodą fotograficzną”, jak m. in. Zdzisław Beksiński, Jan Berdak, Zdzisław Dados, Witold Dederko, Jerzy Dorys, Eugeniusz Haneman, Edward Hartwig, Zbigniew Łagocki, Paweł Pierściński czy Tadeusz Rolke. Prace pochodzą z ostatnich 60-ciu lat i są dowodem nie tylko na artystyczne postrzeganie roli ludzkiego ciała jako medium i tworzywa artystycznego, ale także odzwierciedlają gusta i zmiany kulturowego widzenia nagości. To fotografie odważne, o najwyższym poziomie artystycznym, wysmakowane wyrafinowaną zmysłowością. Dowodzą, że cielesność jest nieustannym źródłem inspiracji a nagie ciało jednym z najpiękniejszych dzieł sztuki.

 

zdzislaw beksinski 1

fot. Zdzisław Beksiński

 

zdzislaw beksinski

fot. Zdzisław Beksiński 

Spektakl ciała – akt w polskiej fotografii 
Akt fotograficzny jest specyficznym teatrem ciała. Nie chodzi jedynie o to, że ciało jest tutaj głównym obiektem, że to na nim skupia się uwaga najpierw fotografa a potem widza. 
Rzecz w tym, że akt fotograficzny jest zawsze lub prawie zawsze zapisem pewnego spektaklu, który rozgrywa się przed kamerą i ze względu na kamerę, ze względu na jej obecność. Pozowanie, gra przed kamerą dotyczy, oczywiście, nie tylko aktu. François Soulages w „Estetyce fotografii” zauważa, że „każdy fotograf jest reżyserem, Bogiem jednej chwili, zaś zdjęcie formą teatralizacji. Stwierdzenie to dotyczy wszelkich motywów obrazowych, lecz w przypadku aktu nabiera szczególnej wagi. W tym teatrze ciała nigdy nie chodzi o prostą prezentację pewnej cielesności. Obraz ciała staje się bowiem zawsze obrazem człowieka, czyli jest nośnikiem i wyrazicielem pewnej idei czy też metafory człowieka. Zmienność historyczna owej idei (metafory) jest ogromna, wpływa na nią bowiem szereg uwarunkowań kulturowych, religijnych, obyczajowych czy politycznych. Zależna jest ona także od panujących (zmiennych) mód czy od pojawiających się nowinek technicznych bądź nowych technologii (nie tylko zresztą nowych technologii obrazowania). Właściwie każda epoka historyczna przynosiła ze sobą obrazy wyrażające nowe idee człowieka, często zresztą było to wiele konkurujących ze sobą idei. Nie inaczej jest i dzisiaj, tyle że współcześnie - w związku z rozwojem technologii, ogólną dostępnością i egalitaryzacją środków obrazowania – konkurencja na „rynku” obrazowych idei czy metafor człowieka jest ogromna. […] 
Marek Śnieciński. 

andrzej krynicki

fot. Andrzej Krynicki

 

andrzej krynicki 1

fot. Andrzej Krynicki

 

andrzej rutyna

fot. Andrzej Rutyna

 

Benedeykt jerzy dorys

fot. Benedykt Jerzy Dorys

 

bogdan konopka

fot. Bogdan Konopka

 

edward hartwig

fot. Edward Hartwig

 

edward hartwig 1

fot. Edward Hartwig

 

jacek kulm

fot. Jacek Kulm

 

janusz nowacki

fot. Janusz Nowacki

 

jan berdak

fot. Jan Berdak

 

maciej hnatiuk

fot. Maciej Hantiuk

 

pawel pierscinski

fot. Paweł Pierściński

 

stanislaw ekier

fot. Stanisław Ekier

 

stasys

fot. Stasys Eidrigevičius

 

waclaw nowak

fot. Wacław Nowak

 

waclaw wantuch

fot. Wacław Wantuch

 

zbigniew lagocki

fot. Zbigniew Łagocki

 

akt awpf-400 big

 

Prezentowani w albumie artyści: Zygmunt Szporek, Benedykt Jerzy Dorys, Antoni Węcławski, Marian Dederko, Bolesław Gardulski, Jerzy Kosiński, Edmund Osterloff, Witold Dederko, Eugeniusz Haneman, Maksymilian Myszkowski, Edward Hartwig, Zofia Rydet, Zbigniew Łagocki, Wojciech Plewiński, Wacław Nowak, Władysław Pawelec, Paweł Pierściński, Michał Sowiński, Zdzisław Beksiński, Krzysztof Kamiński, Witold Michalik, Bogdan Konopka, Janusz Nowacki, Stanisław Ekier, Marek Czudowski, Andrzej Olichwier, Włodzimierz Habel, Piotr Stasik, Michał Kokot, Witold Jacyków, Sergiusz Sachno, Wiktor Wołkow, Andrzej Zygmuntowicz, Jola Zuchniewicz, Andrzej Ślusarczyk, Lech Morawski, Włodzimierz Kowaliński, Maciej Hnatiuk, Tadeusz Kowalski, Andrzej Pilichowski-Ragno, Krzysztof Hejke, Andrzej Tyszko, Jan Bortkiewicz, Katarzyna Widmańska, Jan Raczyński, Jerzy Wardak, Andrzej Krynicki, Krzysztof Miękus, Marek Gardulski, Wacław Wantuch, Ryszard Dąbrowski, Maria Śliwa, Michał Diament, Zdzisław Błażejczyk, Janusz Piszczatowski, Stasys Eidrigevicius, Jacek Kulm, Andrzej Borys, Piotr Komorowski, Waldemar Jama, Roman Joachimowski, Jerzy Piątek, Tadeusz Rolke, Jan Berdak, Andrzej Rutyna, Robert Andre, Joanna Zastróżna, Wojciech Guzikowski, Jacek Jędrzejczak, Wanda Michalak, Zdzisław Dados, Wiesław Zieliński, Justyna Gentile Łada, Maciej Mańkowski, Marek Jerzy Borowiecki, Roman Hryciów, Stanisław Kusiak, Jerzy Bednarski, Ryszard Karczmarski, Wojciech Gepner, Brunon Szczapiński, Sławomir Zieliński, Jerzy Kośnik, Zbigniew Stokłosa, Zenon Żyburtowicz.

Kurator wystawy: Jerzy Piątek


Galeria Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach ul. Kapitulna 2, Kielce 

Wystawę można oglądać do 31 sierpnia 2014 r.

 

 

Do 1 sierpnia można oglądać niezwykłą wystawę upamiętniającą 70. rocznicę Powstania Warszawskiego zatyrułowaną "Powstańcy 1944/70/2014". 

Projekt jest efektem pracy młodych artystów-fotografików, którym przewodził Wojtek Wieteski. Sesja, która uwieczniła podobizny 856 powstańców odbyła się w zeszłym roku. Każde zdjęcie to odrębna opowieść, jedn historia. Od wczoraj możemy oglądać efekty pracy artystów. Szlak 856 fotografii rozpoczyna się u zbiegu Alei Ujazdowskich i ulicy Pięknej, a kończy się przy Placu na Rozdrożu.

Projekt „POWSTAŃCY 1944/70/2014” ma wymiar symboliczny - ideą jest tworzenie pamięci wizualnej dla obecnych i przyszłych pokoleń. To próba uchwycenia zmniejszającego się z roku na rok grona Powstańców, nielicznej grupy pamiętającej emocje z sierpnia 1944 roku - stwierdzają organizatorzy przedsięwzięcia.

Wystawie towarzyszy album „POWSTAŃCY 1944/70/2014”, w którym zaprezentowane zostały 853 portrety Powstańców. Każde zdjęcie zostało wzbogacone cytatem z wywiadów udzielonych przez uczestników Powstania dla Archiwum Historii Mówionej w Muzeum Powstania Warszawskiego.

powstancy-1944-70-2014-muzeum-powstania-warszawskiego-warszawa-powstancy-1944-70-2014-muzeum-powstania-warszawskiego-warszawa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z tych niezwykłych portretów spoglądają na nas niezwykli ludzie - bohaterowie, którzy stoją na straży polskiej historii - mówi Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego. - W ich oczach wciąż można dostrzec wartości i uczucia, które poderwały ich do walki 1 sierpnia 1944 roku. Mamy niezwykły przywilej, że nadal możemy spotykać i rozmawiać z bohaterami naszej wolności. Od Powstańców wciąż możemy i powinnyśmy się uczyć.

Wieteska od dawna chciał sfotografować twarze powstańców. Rok temu w studio na terenie muzeum Wieteska i czworo fotografów z jego kolektywu WW Foto - Jakub Karwowski, Maciej Niesłony, Anna Orłowska i Łukasz Sokół - robili portrety powstańców.

Wystawę organizuje Muzeum Powstania Warszawskiego. Zdjęcia będzie można oglądać do 1 września 2014.


Wojtek Wieteska - jeden z najbardziej znanych polskich fotografów. Wyrósł z francuskiej i amerykańskiej szkoły fotografii reporterskiej a jego indywidualny styl charakteryzuje się konceptualnym podejściem do rzeczywistości. W jego pracach panuje nastrój kontemplacji, dającej odbiorcy odczucie tajemnicy i emocji zawartych w fotografiach.

Studiował historię sztuki na paryskiej Sorbonie i Uniwersytecie Warszawskim oraz na wydziale operatorskim Łódzkiej Filmówki (Dyplom). Jego prace prezentowano w galeriach i muzeach w Polsce i za granicą : w ramach wystaw indywidualnych, m.in.: „Tokyo” - Manggha, „N.Y.C.#02“ - Centrum Sztuki Współczesnej, „Martwa Natura“ - Galeria Art New Media, „Protest 2007“ - Galeria Le Guern, „Szeroki krąg“ Fotoplastikon/Muzeum Powstania Warszawskiego, „Stacja Warszawa“ i „Flights 91_08“ - Yours Gallery; a także zbiorowych, m.in. : „Efekt czerwonych oczu“ w CSW, „2. Europaischer monat der Fotografie“- Galeria Lumas w Berlinie. Jego prace opublikowano w albumach, m.in.: „N.Y.C.#02“, „Stacja Warszawa“, „Collecting Fine Art Photography“.

Wykłada w PWSFTv i T w Łodzi oraz AT w Warszawie. Realizuje kampanie reklamowe i społeczne dla agencji reklamowych i klientów w zakresie fotografii i filmu. Mieszkał w Berlinie, Paryżu, Tokio i Nowym Jorku. Obecnie jest i pracuje w Warszawie.

 

 

 

 

 

 

Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański” w 70. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego otworzy wystawę  złożoną ze zdjęć, którch autorami są wybitni fotograficy: Stefan Bałuk, Sylwester Braun, Tadeusz Bukowski, Wiesław Chrzanowski, Jerzy Tomaszewski i Józef Jerzy Karpiński.

jerzy tomaszewski

fot. Jerzy Tomaszewski

 

jerzy tomaszewski 1

fot. Jerzy Tomaszewski

 

jerzy tomaszewski 2

fot. Jerzy Tomaszewski

 

jerzy karpinski

fot. Jerzy Karpiński

 

 

sylwester braun 1

fot. Sylwester Braun

 

sylwester braun 2

fot. Sylwester Braun

 

tadeusz bukowski

fot. Tadeusz Bukowski

 

stefan baluk

fot. Stefan Bałuk

Poochodzące z kolekcji prywatnej barytowe odbitki są punktem wyjścia do stworzenia wielkoformatowych prac, które jeszcze dobitniej ukazują tragizm powstańczych dni, skalę ludzkich dramatów, śmierci i zniszczeń. Fotografie prezentowane na wystawie z pewnością należą do jednych z najcelniejszych i najwybitniejszych zdjęć, dokumentujących Powstanie Warszawskie. Nie mogą one przekazać, nawet w najmniejszym stopniu, ogromu bohaterstwa i jednocześnie skali tragicznych wydarzeń tamtych dni, ale mimo to ich wymowa jest sugestywna i uderzająca. Podczas Powstania w ciągu dwóch miesięcy zginęło około 215.000 Polaków. Gdy się skończyło, około 150.000 osób zostało deportowanych do obozów koncentracyjnych lub na roboty przymusowe do III Rzeszy. Podczas dwumiesięcznych walk zniszczeniu uległa 1/4 zabudowań lewobrzeżnej Warszawy. Powstańcy nie tylko bezkompromisowo i zaciekle walczyli o wolność, ale także dokumentowali ogrom zbrodni, który się wokół nich wydarzał. Czasem zamiast karabinu brali do ręki aparat fotograficzny, a zdjęcia, które wówczas powstały, stanowią świadectwo dla kolejnych pokoleń.
Wystawie towarzyszyć będzie katalog w polsko-angielskiej wersji językowej.

Kierownik artystyczny galerii: Jan Bortkiewicz

Wernisaż w piątek 1 sierpnia 2014 r. o godz. 17:00
Ekspozycja do 27 września 2014

Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański” Galeria OKiS
pl. bpa Nankiera 8
Wrocław

 

 

 

Katowickie Centrum Kultury zaprasza do Galerii Pusta na wystawę amerykańskiej fotografki Pat York zatytułowaną ,,Covered - Uncovered'' a także na spotkanie z Pat York w dniu 17 sierpnia o godz. 17.30. 

Na wystawie PAT YORK, składającej się z około 40 fotografii, będą prezentowane między innymi portrety ANDY’EGO WARHOLA, ROBERTA RAUSCHENBERGA, JASPERA JOHNSA, JEFFA KOONSA, DAMIENA HIRSTA, DAVIDA HOCKNEY’A, JOHNA CAGE’A, ROBERTA RAUSCHENBERGA, TRACEY EMIN, MICHAELA YORKA. GEORGE’A LUCASA, JANE FONDY i KIKI SMITH.

Fotografie Pat York prezentują bardzo osobiste podejście do fotografii portretowej. Często też z ich powstaniem wiążą się niecodzienne przeżycia i okoliczności. W latach sześćdziesiątych fotografka żywo zaangażowała się w kulturę pop artu i wiele spośród ikonicznych postaci tego nurtu stało się bohaterami jej zdjęć. Z wieloma portretowanymi osobami nawiązała bliskie przyjaźnie. Była światkiem przemian społecznych i kulturowych, jakie miały miejsce zarówno w burzliwej epoce kontestacji i wojny w Wietnamie, jak i w konserwatywnej Ameryce rządzonej przez ekipy prezydentów Reagana oraz Buscha.


Pat York- amerykańska fotografka urodzona na Jamajce. Wiele podróżowała po świecie i mieszkała w różnych krajach. Karierę rozpoczęła w dziale mody magazynu Vogue w Nowym Jorku, a następnie przeniosła się do magazynu Glamour (Travel Editor), aby kilka miesięcy później rozpocząć pracę jako redaktor naczelny działu Fotografia. Wkrótce stała się niezależnym fotografem, a jej prace pojawiały się w wielu publikacjach na całym świecie, w tym w: Vogue, Time, Newsweek, Life, Town and Country, Playboy, Elle, Harper Bazaar, Vogue Hommes, The London Times, Independent on Sunday i Stern. Od 1997 roku wystawia swoje prace w najważniejszych muzeach w Stanach Zjednoczonych, Rosji, Polsce, Chorwacji, Czechach, Belgii, Niemczech, Francji, Anglii. Rumunii, na Łotwie i w Hong Kongu. Jej fotografie były wystawiane na Art Basel, w Szwajcarii i Art Basel w Miami.

Prace Pat Jork były zamieszczane w wielu wydawnictwach i na okładkach książek. Artystka znana jest również ze swoich własnych publikacji: A photographic book of the film version of Michel Tournier’s ‘Vendredi Ou LaVie - opublikowana Gallimard (Paryż, 1981); Going Strong - książka o fotografii z wywiadami, opublikowana przez Arcade of Little Brown (1991); Covered – Uncovered - książka z jej zdjęciami i tekstem wydana przez Galerię Gmurzynska (2004), Fame and Frame - książka z fotografiami i krótkimi komentarzami artystów, pisarzy, aktorów i muzyków, obejmująca 40 lat jej pracy twórczej, opublikowana przez teNeues (2008). Fotografie Pat York znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych w Stanach Zjednoczonych, Rosji, Szwajcarii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Korei, Japonii, Hong Kongu i Australii. Wykładała w International Center of Photography w Nowym Jorku, Muzeum Corcoran w Waszyngtonie, DC, Huntington Library, Muzeum w San Marino, w teatrze, w El Paso, w Teksasie i w innych miejscach, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i za granicą. Występowała w licznych programach telewizyjnych, w tym Good Morning America, Charlie Rose, CNN, CBS Sunday Morning i innych. Jej mężem jest aktor Michael York, którego poznała czterdzieści sześć lat temu na planie fotograficznym. Mieszkają w Los Angeles i wszędzie tam, gdzie „rzuci” ich praca.

Centrum Kultury
Galeria Pusta
Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2

Wystawa czynna do 8 września 2014 r.

 

 

pat-york-andy-warho

Fot. Pat York

 

pat-york-james-rosenquist

Fot. Pat York

 

pat-york-jasper-johns

Fot. Pat York

 

pat-york-wilhelm-sasnal

Fot. Pat York

 

CKK logo

 

 

 

Fotoklub Zamek w Szczecinie zaprasza na wystawę prac członków klubu pt. ,,Miejskie impresje'' w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.

Wystawa fotograficzna przybliża Szczecin widziany oczami członków Fotoklubu Zamek. Często są to zdjęcia przedstawiające niewielkie fragmenty miasta otulonego mgłą, budzącego się do codziennego życia, poruszających się uliczkami pojedynczych mieszkańców, ludzi czekających na przystankach czy wyruszające na trasę tramwaje. Czas zatrzymany w kadrze, na fotografiach wykonanych pod wpływem przelotnej chwili, przekazuje inny niż zazwyczaj, nastrojowy obraz miasta.
Autorami zdjęć są: Marek Bogdziński, Grażyna Drużyńska, Marek Kaczor, Piotr Kaźmierczak, Artur Klimek, Anna Klinkosz, Paweł Kozanecki, Andrzej Krupiński, Jolanta Lalak, Łukasz Mateńko, Grzegorz Mikołajczyk, Szymon Moskwa, Michał Nowakowski, Regina Nowotarska, Zenon Torzyński, Bożena Żylińska.

pawel kozanecki

fot. Paweł Kozanecki

 

jolanta lalak

fot. Jolanta Lalak

 

regina nowotarska

fot. Regina Nowotarska

 

Fotoklub Zamek powstał w 1969 r. przy Wojewódzkim Domu Kultury w Szczecinie, a od roku 1991 działa przy Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Od początku działalności adresowany był do zaawansowanych fotoamatorów i środowiska instruktorów fotografii pracujących w ośrodkach kultury województwa szczecińskiego. Cotygodniowe spotkania poświęcone są doskonaleniu warsztatu. Członkowie Fotoklubu uczestniczą w konkursach, plenerach i wystawach. Są realizatorami jednego z trzech organizowanych w Polsce konkursów pod patronatem Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (FIAP) – Pomorskie Spotkania z Diaporamą.

Wystawę można oglądać do 24 sierpnia 2014 roku


Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
ul. Korsarzy 34, hol skrzydła wschodniego (wejście A, F)
Szczecin