niedziela, 22 grudzień 2024

Od 2 czerwca w galerii Asymetria oglądać będzie można wystawę prac Bronisława Schlabsa, na której zaprezentowane zostaną po latach znane już fotogramy artysty z lat ‘50tych a także prace dotąd nie eksponowane. Będzie to pierwsza od 21 lat wystawa Schlabsa w Warszawie. Jest to zarazem trzecia odsłona cyklu Fotografii subiektywnej. Wystawa ...

Od 2 czerwca w galerii Asymetria oglądać będzie można wystawę prac Bronisława Schlabsa, na której zaprezentowane zostaną po latach znane już fotogramy artysty z lat ‘50tych a także prace dotąd nie eksponowane. Będzie to pierwsza od 21 lat wystawa Schlabsa w Warszawie.
Jest to zarazem trzecia odsłona cyklu Fotografii subiektywnej. Wystawa zatytułowana jest Fotografia Subiektywna II.

Bronisław Schlabs w znacznym stopniu przyczynił się do recepcji Subjective Fotografie w Polsce. W latach ‘50tych nawiązał On korespondencję z Otto Steinertem, teoretykiem tego nurtu w Niemczech.
W roku 1959 Schlabs razem z Jerzym Lewczyńskim i Zbigniewem Beksińskim zorganizowali w Gliwickim Towarzystwie Fotograficznym Pokaz Zamknięty. Wystawa ta była efektem ich zdecydowanych i odważnych poszukiwań w obrębie medium fotografii i wyrażała chęć odejścia od jego dokumentalności.
„Wystrzegaj się fotograficzności. To największe niebezpieczeństwo fotografii artystycznej. […] Otaczające nas przedmioty powinny być materiałem, z którego dopiero coś budujemy” radził w 1958 roku Schlabs Lewczyńskiemu.
Fotografia stała się więc w twórczości Schlabsa polem subiektywnej, osobistej wypowiedzi, skonstruowanej z przetworzonych fragmentów rzeczywistości.
Dla wielu prac prezentowanych na wystawie materiałem podlegającym przetworzeniom była rzeczywistość świata naturalnego.
Estetyka biologicznych fotogramów zbliżona jest do surrealistycznych fantazji, otwierających przed widzem nowe, nieznane światy lub zderzających ze sobą przedmioty pozornie nie mające nic wspólnego.

Najbardziej aktywne lata twórczości Bronisława Schlabsa przypadają na przełom lat ‘50tych i ‘60tych. Lata 1958-1961 zaznaczają się licznymi wystawami zarówno indywidualnymi (1958, Klub SARP w Poznaniu) jak i grupowymi (między innymi w 1958 Subjective Fotografie w Essen, zorganizowana przez Otto Steinerta, w 1959 Pokaz Zamknięty w Gliwicach czy w 1960 roku The Sense of Abstraction In Contemporary Photography w Museum Of Modern Art w Nowym Jorku). W roku 1962 Schlabs wycofał się z życia artystycznego, nie porzucił jednak zupełnie osobistej twórczości fotograficznej, o czym świadczy kilka późniejszych prac artysty, prezentowanych na wystawie.
Wystawa została przygotowana we współpracy z poznańską Galerią Piekary.

Agata Chrzanowska


Galeria Asymetria,
Warszawa, ul. Nowogrodzka 18a m.4,
http://www.asymetria.eu/ ,
wystawa czynna od 2 czerwca do 10 lipca