piątek, 01 listopad 2024
KOPALNIA OBRAZU V

olejnikowska-01-copy_mini-----080Autorzy zaproszeni do udziału w projekcie Kopalnia obrazu V - Klatki ze snu: …

KOPALNIA OBRAZU V

Autorzy zaproszeni do udziału w projekcie Kopalnia obrazu V - Klatki ze snu:

AGNIESZKA BABIŃSKA

PAULINA HEBDA

ANTONI KREIS

KRZYSZTOF MILLER

BEATA MENDREK-MIKULSKA

JANUSZ MUSIAŁ

JAGNA OLEJNIKOWSKA

DOMINIKA SIDOROWICZ

JÓZEF WOLNY

LESZEK ŻUREK

KLATKI ZE SNU

hybryda001paulinahebda----200Niniejsza wystawa prezentuje rozmaite formy medium fotografii w odniesieniu do tematu inspirowanego rzeczywistością nadrealną. Autorzy w swoich realizacjach próbują tropić takie zagadnienia jak: sen, marzenie, wspomnienie, imaginacja, wyobrażenie.

W warstwie tworzywowej artefakty to niejednorodna w formie mozaika, materialne odbitki wykonane na papierze i niematerialne projekcje światła, tak jak niejednorodne i odrębne są uniwersa wrażliwości każdego z nas.

miller-Transcendentalna-medytacja-wystawa-----200Wystawa tworzy panoramę postaw artystycznych w odniesieniu do tematu „Klatki ze snu”. W efekcie stworzono świat wyobrażeń będący sumą autorskich wypowiedzi, w których artyści w sposób szczególny przyglądają się otoczeniu i medium fotografii. Rejestrują fragmenty przestrzeni, manipulują wizerunkami, kreują obrazy nowej rzeczywistości. Eksplorują możliwości artystycznej kreacji medium fotografii pod pretekstem wizualizacji światów wyobrażonych, które materialnie nie zaistniały do tej pory. Przez pryzmat medium fotografii zaglądają do uniwersum własnej wyobraźni. Obrazy umysłowe (wyobrażenia) stanowią reprezentacje wewnętrzne spostrzeżeń i pojawiają się gdy do systemu sensorycznego nie dopływają informacje o świecie zewnętrznym. W takiej sytuacji magazynem wyobrażeń jest system pamięci, a znajdujące się tam wyobrażenia są przekształconymi przez proces myślenia czy przeżywane emocje kopiami obrazów percepcyjnych (spostrzeżeń) - obrazy, sytuacje, zdarzenia przeżywane w przeszłości.

musial-janusz-IMG_0015x----200W przypadku gdy mamy do czynienia z tworzeniem oryginalnych obrazów, które mają niewiele wspólnego ze zdarzeniami i sytuacjami z przeszłości wtedy używamy terminu wyobraźnia (Pilecka, 1999). Wyobraźnia odtwórcza to zdolność tworzenia wyobrażeń w oparciu o informacje, które posiadamy w pamięci, natomiast wyobraźnia twórcza to zdolność tworzenia oryginalnych, oderwanych od doświadczenia obrazów umysłowych.

wyobraźnia - ekran

imitacja obiektów, których nie ma w przestrzeni zmysłowej

wyobraźnia - symulacja

obrazowe naśladowanie czynności minionych

olejnikowska-01-copy_mini-----200wyobraźnia - kreacja

powstawanie wizji, które nigdy nie zaistniałych w sposób obiektywny

fantazje

wyobraźnia - przekodowanie sygnału do postaci wizualnej

wyobraźnia - marzenia

satysfakcja płynąca z samego procesu przekształceń

sidorowicz----200Istotą wyobraźni wizualnej jest przekształcanie treści w obrazy. Pośród form operacji wyobrażeniowych oraz ich plastycznych konsekwencji możemy wyróżnić następujące działania (Młodkowski, 1998): łączenie naturalnych elementów według indywidualnych zasad (hybryda); nienaturalne zwielokrotnienie elementów jednego rodzaju w tym samym obrazie; tworzenie wariantów obrazu z powtarzającym się tym samym elementem na różnych tłach; nienaturalne, przesadne, świadome, zaburzające proporcje wyeksponowanie lub powiększenie jakiegoś elementu obrazu; uproszczenie kształtów na obrazie; przenikanie kilku warstw w obrazie; obrót obrazu w jego płaszczyźnie; świadoma, niekoniecznie konsekwentna zmiana barw niektórych elementów wyobrażenia; fragmentaryzacja motywu; zestawienie motywów we wzajemnych relacjach

Janusz Musiał, 2008-2009


Galeria Katowice, Katowice, ul. Św. Jana 10 (III piętro),
wystawa czynna od 2 do 30 czerwca,
http://www.zpaf.katowice.pl/aktualnosci.html