Aktualności
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 3919
Skocz na Fotosprint i świętuj z nami 5 urodziny fundacji!
Już po raz trzeci Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza na zwariowaną akcję sprzedaży fotografii. Na ścianach Skweru zawisną obok siebie zdjęcia znanych i debiutantów, współczesne i reprinty fotografii historycznych. Poćwicz refleks i oko lub po prostu daj się uwieść fotografii! Wszystkie zdjęcia w tej samej cenie, wszystkie tylko z numerami, bez widocznych podpisów.
W urodzinowym menu także:
- stacja portretowa - prowadzą Maciej Szal i Dawid Surowy z Warszawskiej Szkoły Fotografii
- loteria - do wygrania publikacje fundacji
- tort urodzinowy
- potańcówka - Panny z Wilka
W ramach fotosorintu będzie można zakupić prace takich fotografów jak m.in.:
Piotr Bekas, Anna Beata Bohdziewicz, Bownik, Karolina Breguła, Jan Brykczyński, Franciszek Buchner, Zbyszek Carewicz, Jakub Certowicz, Zofia Chomętowska, Maria Chrząszczowa, Robby Cyron, Michał Dąbrowski, Zbigniew Dłubak, Krzysztof Eberle, Paweł Eibel, Nicolas Grospierre, Marcin Grabowiecki, Dominika Gęsicka, Attila Husejnow, Natalia Kicińska, Joanna Kinowska, Jacek Kołodziejski, Georgia Krawiec, Jerzy Lewczyński, Jerzy Łapiński, Michał Łuczak, Grażyna Makara, Olga Micińska, Katarzyna Mirczak, Patryk Pietras, Krzysztof Pijarski, Błażej Pindor, Jacek Poremba, Konrad Pustoła, Agnieszka Rayss, Szymon Rogiński, Tomek Saciłowski, Katarzyna Sagatowska, Rafał Siderski, Krzysztof Sienkiewicz, Tomek Sikora, Basia Sokołowska, Jędrzej Sokołowski, Juliusz Sokołowski, Maciej Stępiński, Tadeusz Sumiński, Julia Staniszewska, Maciej Stępiński, Zuzanna Szarek, Tomek Szerszeń, Michał Szlaga, Sonia Szóstak, Łukarz Trzciński, Jan Wąż, Magdalena Wdowicz-Wierzbowska, Tomasz Wiech, Yulka Wilam, Jadwiga Wolska, Agata Wrońska, Wojciech Zamecznik, Janek Zamoyski, Marta Zasępa, Paweł Żak.
Stację portretową poprowadzą Maciej Szal i Dawid Surowy z Warszawskiej Szkoły Fotografii.
Dochód z akcji przeznaczony będzie na działalność statutową fundacji, a w szczególności na publikację książki Zofii Chomętowskiej, Polska w podróży.
Gdzie: Skwer - filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny,
ul. Krakowskie Przedmieście 60a (Skwer Hoovera)
Kiedy: 29 listopada (piątek), start godzina 20.00
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 3838
Z okazji premiery boksu DVD "Oblicza fotografii" we wtorek, 19 listopada o godz. 20.00 zapraszamy do warszawskiego kina Iluzjon na pokaz specjalny filmu "Nowojorska ulica w obiektywie" Cheryl Dunn.
Wstęp do filmu wygłosi wykładowca Akademii Fotografii - Witek Orski, artysta reprezentowany przez galerię Czułość. Współpracuje kuratorsko z Miesiącem Fotografii w Krakowie oraz z Czułością, a fotograficznie m.in. z magazynami: Aktivist, ELLE, Exklusiv, Kmag i Wysokie Obcasy.
Po filmie odbędzie się dyskusja na temat fotografii ulicznej, w którym udział wezmą wykładowcy AF: Wojtek Gadomski, Joanna Kinowska i Rafał Siderski oraz Tomasz Wiech należący do kolektywu un-posed.
W trakcie wydarzenia wykładowca AF - Kamil Zacharski będzie robił publiczności zdjęcia, na których Magda Łupińska i Maciek Wolański, czyli duet działający pod nazwą Lisy Studio będzie na żywo rysował. Widzowie będą mogli otrzymać zdjęcia na pamiątkę.
O FILMIE:
Bruce Davidson, Elliot Erwitt, Rebecca Lepkoff, Jill Freedman, Mary Ellen Mark, Jeff Mermelstein i Martha Cooper to ikony ulicznej fotografii, portretującej Nowy Jork i toczące się w nim życie. Cheryl Dunn, również znana fotografka uwieczniająca nowojorskie ulice, postanowiła zapytać w swym filmie gwiazdy nowojorskiej ulicznej fotografii o ich pasje, inspirację i metody pracy, a tym samym przedstawić historię miasta, które od lat tak silnie przyciąga i inspiruje wyobraźnię artystów. Utrwalając Nowy Jork w obiektywie udowadniają oni, że to, co robią jest prawdziwą sztuką, wymagającą odwagi, wytrwałości, oddania i poświęceń, pozbawioną banału, choć dziś już powoli ginącą w gąszczu łatwej i trywialnej fotografii cyfrowej. Pokazując jak pracują i odnajdują obiekty swoich zdjęć Dunn składa tym samym hołd tej dziedzinie sztuki, która utrwalając ulotny moment życia Nowego Jorku, posiada niezwykle silną moc oddziaływania i przyciągania. Cheryl Dunn poświęciła trzy lata na nakręcenie filmu, który w założeniu miał być uzupełnieniem zorganizowanej przez nowojorskie Seaport Museum retrospektywy Alfreda Stieglitza, jednego znajwiększych i najbardziej znanych fotografów ulicznych.
Zobacz trailer filmu
http://vimeo.com/ondemand/everybodystreet/70639661
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 5047
1 lipca 2013r. rusza IV edycja konkursu na najlepsze fotoreportaże i filmy o Śląsku „obiektywnie śląskie” organizowanego przez stowarzyszenie „Projekt Śląsk” oraz europosła dra Marka Migalskiego.
Celem konkursu jest zaprezentowanie w obiektywie, w ciekawy i oryginalny sposób, śląskiej kultury, tradycji, różnorodności oraz symboli charakterystycznych dla całego województwa śląskiego.
Tematem tegorocznej edycji jest hasło: „Śląsk, którego już nie ma - Śląsk, który będzie”. Uczestnicy mogą je zaprezentować w formie:
Fotoreportażu: składającego się z od 3-7 zdjęć lub/i
Filmu: maks. 2 minutowego, realizowanego kamerą profesjonalną, amatorską lub komórką.
W jury konkursu zasiadają:
Lech Majewski (reżyser filmowy i teatralny, pisarz, poeta i malarz), Adam Sikora (operator filmowy, reżyser, fotograf, malarz), Jacek Joostberens (grafik, dr hab. sztuki, adiunkt w katedrze w Katedrze Sztuk Pięknych i Użytkowych Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej) oraz Marcin Meller (dziennikarz i publicysta). To oni wybiorą najlepsze prace tegorocznej edycji.
Tradycyjnie zostanie również przyznana nagroda publiczności, którą otrzyma fotoreportaż oraz film z najwyższą liczbą „kliknięć”.
Prace można nadsyłać do 15 września. Konkurs posiada swoją stronę internetową www.obiektywnieslaskie.pl, gdzie na bieżąco można śledzić napływające prace konkursowe, a także zobaczyć wszystkie fotoreportaże z poprzednich edycji.
Do wygrania są m.in.: wycieczki do Brukseli ufundowane przez europosła dra Marka Migalskiego, pobyty w leśniczówkach ufundowane przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Katowicach, statyw Manfrotto, prenumeraty miesięcznika FOTO, obramowane prace dla laureatów konkursu, nagrody książkowe i wiele innych
Najlepsze prace zostaną zaprezentowane w formie wystawy.
Projekt został dofinansowany ze środków budżetu województwa śląskiego.
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 4729
Wkrótce odbędzie się druga edycja Maratonu Fotograficznego w Polsce!
Już 1 czerwca zaopatrzcie się w aparat fotograficzny i wyruszcie ze swoimi znajomymi na ulice dwudziestu polskich miast, uczestniczących w tym wydarzeniu!
Na zwycięzców czekają niepowtarzalne nagrody i szansa na uczestniczenie w objazdowej wystawie.
Nie czekajcie więc dłużej i zapiszcie się z waszymi znajomymi najpóźniej do 26 maja 2013r.!
Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie Maratonu: http://institutfrancais.pl/marathon-photo/ .
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 7747
10 maja 2013 podczas gali w Warszawie ogłoszono wyniki GRAND PRESS PHOTO 2013.
Główna nagroda trafiła do Michała Legierskiego (Agencja Fotograficzna Edytor) za zdjęcie zrobione w Orzeszu-Jaśkowicach podczas pożaru kościoła.
ZDJĘCIE ROKU
Zwycięzca w kategorii WYDARZENIA
Autor: Michał Legierski, Agencja Fotograficzna EDYTOR
Mężczyzna wynosi krzyż z płonącego kościoła w Orzeszu-Jaśkowicach. Pożar wybuchł w nocy, gasiło go 30 sekcji straży pożarnej. Gdy tylko zauważono ogień, pod kościół zbiegło się wielu mieszkańców. Z kościoła wynoszono wszystko, co dało się uratować, rozebrano nawet częściowo organy, by je ocalić. Pomoc w odbudowaniu spalonej części świątyni zaoferowali wierni i okoliczne parafie. 14 stycznia 2013
II miejsce w kategorii WYDARZENIA
Autor: Maksymilian Rigamonti, „Wprost”
Afganistan. Patrolowanie głównej drogi prowadzącej przez prowincję Ghazni to najważniejsze zadanie polskich żołnierzy XI zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie.
Sierpień 2012
III miejsce w kategorii WYDARZENIA
Autor: Bartłomiej Kosiński
Marsz Niepodległości w Warszawie organizowany przez środowiska narodowe, który co roku przeradza się w walkę z policją. 11 listopada 2012
Zwycięzca w kategorii ŻYCIE CODZIENNE
Autor: Bartosz Wrześniowski
Düsseldorf, Niemcy. Pierwsze karmienie Matyldy i zarazem pierwszy kontakt matki z dzieckiem trzy godziny po skomplikowanym porodzie na oddziale intensywnej terapii neonatologii w szpitalu w Düsseldorfie.
19 maja 2012
II miejsce w kategorii ŻYCIE CODZIENNE
Autor: Mariusz Forecki, Agencja Prasowa i Fotograficzna TamTam
Poznań. Podróżowanie tramwajem w czasie rozgrywek Euro 2012 było w mieście dużym wyzwaniem. Na zdjęciu: kibic z Irlandii po wejściu do tramwaju jadącego na stadion.
14 czerwca 2012
III miejsce w kategorii ŻYCIE CODZIENNE
Autor: Jacek Turczyk, Polska Agencja Prasowa
„Moje własne all inclusive”. Młode małżeństwo odpoczywa w Żulinie u rodziny w upalny letni weekend. Tego typu forma spędzania wolnego czasu jest popularna wśród młodych ludzi niemających czasu, by wyjechać na dłużej np. nad morze.
7 lipca 2012
Zwycięzca w kategorii LUDZIE
Autor: Damian Kramski
Puck. Ksiądz Jan Kaczkowski od wielu lat w swoim hospicjum i w terenie wspiera chorych na raka. Niestety, ta choroba zaatakowała również jego.
19 września 2012
II miejsce w kategorii LUDZIE
Autor: Arkadiusz Gola, „Polska Dziennik Zachodni”
Katowice. Członkowie Obozu Narodowo-Radykalnego, którzy przybyli z całego kraju do Katowic, przygotowują się do manifestacji.
14 kwietnia 2012
III miejsce w kategorii LUDZIE
Autor: Mariusz Janiszewski, „Doc! Photo Magazine”
Manila, Filipiny. Zdjęcie pochodzi z fotoreportażu prezentującego pracę w fabryce węgla drzewnego.
Grudzień 2012
Zwycięzca w kategorii SPORT
Autor: Kacper Kowalski, Panos Pictures
Kolejka do wyciągu krzesełkowego w ośrodku narciarskim Czarna Góra w Kotlinie Kłodzkiej.
17 lutego 2013
II miejsce w kategorii SPORT
Autor: Grzegorz Celejewski, „Gazeta Wyborcza Katowice”
Jastrzębie-Zdrój. Łukasz Rutkowski podczas meczu finałowego mistrzostw Polski w hokeju na lodzie JKH GKS Jastrzębie – Comarch Cracovia Kraków.
29 marca 2013
III miejsce w kategorii SPORT
Autor: Andrzej Grygiel, Polska Agencja Prasowa
Sosnowiec. Pacjenci oddziału kardiologii Wojewódzkiego Szpitala im. św. Barbary w Sosnowcu cieszą się z bramki strzelonej przez Polaków w meczu z Grecją podczas Euro 2012.
8 czerwca 2012
Zwycięzca w kategorii ŚRODOWISKO
Autor: Tomasz Adamowicz, „Gazeta Polska Codziennie”
Spała. Zdjęcie pochodzi z fotoreportażu przedstawiającego tradycję łowiecką kultywowaną w Polsce, mimo że budzi kontrowersje. Jeleń zastrzelony podczas Hubertusa Spalskiego.
20 października 2012
II miejsce w kategorii ŚRODOWISKO
Autor: Tytus Żmijewski, Polska Agencja Prasowa
Łążek-Szałata, województwo kujawsko-pomorskie. Trąba powietrzna, idąc w Borach Tucholskich pasem długości 8–9 kilometrów i szerokości 300–400 metrów, niszczyła wszystko na swojej drodze. Mieszkańcy tego gospodarstwa okazali się szczęściarzami.
17 lipca 2012
III miejsce w kategorii ŚRODOWISKO
Autor: Marcin Ryczek
Kraków, nad Wisłą. Zdjęcie wykonane z mostu Grunwaldzkiego.
24 stycznia 2013
Zwycięzca w kategorii PROTRET SESYJNY
Autor: Jacek Ura
Kraków. Portret dziecka z Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie.
12 kwietnia 2012
II miejsce w kategorii PROTRET SESYJNY
Autor: Filip Ćwik, Napo Images/„Newsweek Polska”
Islahiye, Turcja. Syryjscy uchodźcy przebywający w tureckich obozach nie zawsze są skłonni do mówienia, lecz ich postawa, wyraz twarzy i wyrysowane na niej emocje nie wymagają komentarza ani wyjaśnień. W twarzy, niczym w zwierciadle, odbijają się strach, lęk, bezsilność, rezygnacja, wyparcie, złość, ale też duma i szacunek. Wachlarz emocji, znany tylko tym, którzy spojrzeli wojnie w twarz.
4 września 2012
III miejsce w kategorii PROTRET SESYJNY
Autor: Anna Bedyńska, „Gazeta Wyborcza”
Warszawa. Zuzia jest albinoską. Nikt nie wie, ile jest w Polsce osób dotkniętych tą chorobą, nigdzie nie są zrzeszone, często ukrywają się w domu. Ze względu na światłowstręt, ale również z powodu ostracyzmu, jakiemu są poddawane. Wyjątkowość, piękno i unikatowość – to znak szczególny ludzi pozbawionych pigmentu. Postawieni przed obiektywem redefiniują pojęcie piękna, które w rozumieniu powszechnym i codziennym eliminuje ich z rankingu najpiękniejszych.
29 października 2012
Fotoreportaż - I miejsce w kategorii WYDARZENIA
Autor: Wojciech Grzędziński
Afganistan, Ghazni, Waghez. Piąty pluton drugiej kompanii zgrupowania bojowego Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie. Jest ich ok. 300. Kochają być żołnierzami. Kochają Polskę. Ich codzienna praca to narażanie swojego życia, by inni byli bezpieczni. Podczas służby spotykają zarówno zwykłych, przyjaznych im ludzi, jak i tych, którzy najchętniej posłaliby ich do piachu.
Luty–marzec 2013
Fotoreportaż - II miejsce w kategorii WYDARZENIA
Autor: Piotr Piwowarski, „Super Express”
Warszawa. Marsz Prawa i Sprawiedliwości, „Solidarności” i zwolenników Telewizji Trwam pod hasłem „Obudź się, Polsko”.
29 września 2012
Fotoreportaż - I miejsce w kategorii ŻYCIE CODZIENNE
Autor: Jakub Szymczuk, „Gość Niedzielny”
Alinka, córka pani Iryny, pochodzi z Ukrainy. Jest chora na raka. Przez nieudolną służbę zdrowia na Ukrainie zachorowała również na sepsę i anemię, a następstwem przerzutów jest niedowład nóg. Pani Irynie udało się przewieźć Alinkę do Polski, gdzie zapewniono jej dobrą opiekę. Niestety, okazało się jednak, że w kijowskim szpitalu dziecko zarażono wirusem HIV. Mąż Iryny został na Ukrainie. W Polsce stan dziecka się poprawił, chemioterapia była skuteczna, dziewczynka potrzebuje jednak drogich leków i stałej opieki, więc matka nie odstępuje jej na krok. Zabiera ją też do pracy w restauracji, gdzie zmywa na zapleczu. Mieszka z córką w wynajętym pokoju w bloku na warszawskim Bemowie.
Warszawa, 22 marca 2013
Fotoreportaż - II miejsce w kategorii ŻYCIE CODZIENNE
Autor: Adam Tuchliński Dorzecze, północno-wschodnia Polska. Przez całe stulecia rzeki dostarczały wodę, wyznaczały granice, były kręgosłupem komunikacyjnym. Wraz z rozwojem technologii ich znaczenie malało, jednak nadal stanowią ważny element życia lokalnych społeczności. Czerwiec 2012–styczeń 2013
Fotoreportaż - I miejsce w kategorii LUDZIE
Autor: Karolina Jonderko, Napo Images
Co roku polska policja odnotowuje ponad 15 tys. przypadków zaginięć. Nikt, kto nie przeżył straty ukochanej osoby, nie może sobie wyobrazić, jaki ból odczuwają rodziny zaginionych, latami balansując między poczuciem straty a nadzieją. Często zostawiają pokoje zaginionych nienaruszone – licząc, że oni pewnego dnia powrócą. Z pomocą Fundacji Itaka autorka fotoreportażu odnalazła rodziny, które zgodziły się wziąć udział w projekcie. Odwiedziła 16 pustych pokoi. Na zdjęciach pokazuje zatrzymaną prywatność; czas, który stanął w miejscu; odbicie osoby, której losu nie znamy. Projekt ma wymiar interwencyjny, prewencyjny i uświadamiający.
Maj–październik 2012
Fotoreportaż - II miejsce w kategorii LUDZIE
Autor: Renata Dąbrowska, „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”
Mając trzy lata, Monika Zarczuk straciła wzrok w wypadku. Mimo to prowadzi aktywne życie. Skończyła studia, podróżuje po świecie, uczy języka angielskiego, gra w golfa, obecnie mieszka i pracuje w Belgii z narzeczonym, również niewidzącym Rolandem.
Fotoreportaż - I miejsce w kategorii ŚRODOWISKO
Autor: Agnieszka Rayss, Sputnik Photos/Centrum Nauki Kopernik
Czerpiemy wodę spod dna Wisły, oddajemy ją potem do rzeki. To taki tajemniczy proces, dzięki któremu związek mieszkańca Warszawy z rzeką zyskuje fizyczny wymiar. Tematem fotoreportażu jest wymiana między rzeką a miastem, cykl, obieg wody. Proces, bez którego życie w mieście jest niemożliwe. Dokumentując go, autorka odkryła oczyszczalnię ścieków Czajka, która jest pięknym obiektem. Poznała od wewnątrz Filtry: tajemniczy, zamknięty obszar w środku Warszawy. Spotkała ludzi z powołaniem, którzy fascynują się tym, co robią w wodociągu praskim czy w oczyszczalni ścieków Południe.
Kwiecień 2012
Fotoreportaż - II miejsce w kategorii ŚRODOWISKO
Autor: Maciek Nabrdalik, VII Photo
Co roku tydzień po Wielkanocy Ukraina świętuje Dni Pamięci. Mieszkańcy spotykają się nad grobami swoich bliskich. Na północy kraju, w pobliżu granicy z Białorusią, te dni są szczególnie wzruszające dzięki znacznie młodszej tradycji: w tych dniach ukraiński rząd zezwala dawnym mieszkańcom opuszczonych wiosek w zamkniętej strefie Czarnobyla odwiedzić groby zmarłych krewnych i przyjaciół. Wielu z nich korzysta z okazji, by odwiedzić ruiny, które wciąż nazywają swoimi domami, i spotkać się z ludźmi, których wciąż nazywają sąsiadami. Dla ludzi ze wsi Ilovnitsa, Paryshiv, Korogod czy dawnych mieszkańców miasta Czarnobyl jest to rytuał łamiący jednak serce. Opowiadają, że region, w którym mieszkali, był zbyt piękny, by zlokalizować w nim elektrownię, która stała się miejscem największej światowej katastrofy jądrowej. Zdjęcia powstały w zamkniętej strefie Czarnobyla.
Kwiecień 2012
NAGRODA NIKONA – MECENASA KONKURSU
Autor: Krzysztof Wierzbowski, Forum Polska Agencja Fotografów
Warszawa, budowa Złota 44. Montaż konstrukcji stalowej najwyższego apartamentowca w Europie zaprojektowanego przez Daniela Libeskinda.
3 października 2012
Do ogólnopolskiego konkursu fotografii prasowej Grand Press Photo 2013 autorzy zgłosili w tym roku ponad 4,8 tys. zdjęć. O nagrodę w finale walczyło 176 z nich - w tym 60 zdjęć pojedynczych i 16 fotoreportaży. Zwycięzca głównej nagrody otrzymał 10 tys. zł.
Nagrodę mecenasa Grand Press Photo 2013 firmy Nikon - 5 tys. zł - otrzymał Krzysztof Wierzbowski (Forum Polska Agencja Fotografów) za zdjęcie ze szczytu najwyższego apartamentowca w Europie.
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 8200
20 kwietnia 2013 roku w Hong Kongu Walne Zgromadzenie członków TIPA dokonało wyboru w 40 kategoriach najlepszych produktów fotograficznych i służących obrazowaniu. W głosowaniu wzięło udział 27 przedstawiciel magazynów fotograficznych z dziewięciu krajów europejskich, Australii, Kanady Chin, RPA i USA. Miesięcznik FOTO jest jedynym polskim pismem fotograficznym należącym do Technical Image Press Association (TIPA). http://www.tipa.com/english/XXIII_tipa_awards_2013.php
Zwycięzcy w 40 kategoriach wśród sprzętu fotograficznego i służącego obrazowaniu.
NAJLEPSZA LUSTRZANKA CYFROWA DLA POCZĄTKUJĄCYCH
Canon EOS 100D (EOS Rebel SL1). Canon EOS 100D przełamuje stereotyp, jakoby lustrzanki cyfrowe musiały być masywne, i jest ciekawą alternatywą dla mniejszych bezlusterkowców. Powstał on z myślą o osobach chcących mieć dostęp do funkcjonalności lustrzanki cyfrowej oraz pełnej gamy obiektywów Canon EF i EF-S w mobilnej i lekkiej obudowie. Matryca CMOS APS-C 18 MPix oferuje zakres czułości ISO 100-12800 dla zdjęć i 100-6400 dla filmów. Hybrydowy system CMOS AF II umożliwia precyzyjne śledzenie ostrości podczas fotografowania z podglądem na żywo. Ponadto aparat pozwala nagrywać filmy w jakości Full HD i obsługuje funkcję Movie Servo AF. Ekran dotykowy LCD 3" zapewnia łatwy dostęp do opcji i funkcji aparatu, w tym wielu scen i trybów kreatywnych.
NAJLEPSZA LUSTRZANKA CYFROWA DLA ZAAWANSOWANYCH
Nikon D7100 został wyposażony w nową matrycę CMOS 24,1 MPix w formacie DX oraz 51-punktowy system AF z 15 czujnikami krzyżowymi. D7100 może rejestrować do 6 klatek na sekundę w pełnej rozdzielczości lub 7 klatek na sekundę w nowym trybie kadrowania 1,3x (przy nieco niższej rozdzielczości). Imponujący ekran LCD 3,2" charakteryzuje się równie imponującą rozdzielczością 1,229 mln punktów RGB i doskonale sprawdza się zarówno podczas fotografowania, jak i nagrywania filmów HD. Aparat ten zalicza się do klasy zaawansowanej dzięki licznym efektom i ustawieniom obrazu (dostępnym podczas fotografowania i filmowania), zaawansowanym funkcjom fotograficznym, 150 tys. cykli migawki, a także wytrzymałemu korpusowi ze stopu magnezu.
NAJLEPSZA LUSTRZANKA CYFROWA KLASY EKSPERT
Canon EOS 6D to połączenie funkcji zorientowanych na konsumentów i zestawu bardzo zaawansowanych opcji fotograficznych. Aparat jest wyposażony w pełnoklatkową matrycę CMOS 20,2 MPix i może nagrywać filmy w jakości Full HD 1080p. Pełnoklatkowa matryca zapewnia doskonałą jakość przy najwyższej „natywnej” czułości ISO 25600 i nie tylko. Jasny ekran 3" (1,040 mln punktów) umożliwia oglądanie filmów w wysokiej rozdzielczości i fotografowanie z podglądem na żywo, a także daje dostęp do wielu kreatywnych opcji. Przycisk „Q” otwiera menu z najczęściej używanymi opcjami, co w połączeniu z pozostałymi przyciskami dedykowanymi i 8-kierunkowym przyciskiem nawigacyjnym zapewnia przyjemne i szybkie fotografowanie.
NAJLEPSZY APARAT PROFESJONALNY
Leica M (Typ 240). Pełnoklatkowa matryca CMOS 24 MPix umożliwia fotografowanie z podglądem na żywo i nagrywanie filmów w jakości Full HD przy maksymalnej czułości ISO 6400. Zastosowano tu ten sam przetwornik obrazu, co w większym aparacie Leica S. Ekran 3" o rozdzielczości 920 tys. punktów umożliwia ogniskowanie z podglądem na żywo w przypadku zarówno obiektywów typu M, jak i R, przy czym dla tych drugich optymalnym rozwiązaniem jest opcjonalny elektroniczny wizjer. Jak na serię M przystało, górne i dolne płyty aparatu są wykonane z litego mosiądzu, korpus stworzono ze stopu magnezu i zabezpieczono specjalnymi uszczelkami chroniącymi przed kurzem i odpryskami wodnymi, zaś ekran pokryto szkłem ochronnym.
NAJLEPSZY BEZLUSTERKOWIEC DLA POCZĄTKUJĄCYCH
Olympus PEN E-PL5. E-PL5 jest wyposażony w matrycę Micro 4/3rds 16 MPix, wbudowaną stabilizację obrazu, obrotowy (170°) ekran dotykowy LCD 3", funkcje umożliwiające pracę przy słabym świetle i zakres czułości ISO sięgający 25600. Aparat umożliwia fotografowanie z maksymalną szybkością 8 klatek na sekundę i oferuje pełny zakres ustawień użytkownika, 12 filtrów artystycznych, 7 efektów artystycznych, a także możliwość rejestrowania obrazu w standardzie RAW i filmów w jakości Full HD 1080i. Szybki system AF ma 35 różnych punktów ostrości rozmieszczonych niemal na całej płaszczyźnie matrycy i umożliwia wybór grup 3x3. Korzystając z kart pamięci FlashAir i aplikacji Olympus Image Share, można łatwo udostępniać pliki i eksportować je za pośrednictwem smartfonów.
NAJLEPSZY BEZLUSTERKOWIEC DLA ZAAWANSOWANYCH
Samsung Smart Camera NX300. Samsung NX300 został wyposażony w zupełnie nową matrycę CMOS 20,3 MPix oferującą zakres czułości ISO 100-25600 i hybrydowy system AF. Aparat obsługuje filmy (i zdjęcia) w jakości Full HD 1080p zarówno w 2D, jak i 3D, przy czym ten drugi tryb wymaga odpowiedniego obiektywu. Dostępna do pobrania aplikacja Samsung Smart Camera rozszerza funkcje aparatu o łączność bezprzewodową i zdalny wizjer. Menu aparatu obejmuje 14 różnych ustawień w trybie Smart, a także opcje sterowania ekspozycją i ostrością – część z nich można kontrolować przyciskiem i-Function umieszczonym na obiektywach z serii NX. Odchylany ekran dotykowy AMOLED 3,3" jest wyposażony w 5-kierunkowy przycisk nawigacyjny ułatwiający obsługę.
NAJLEPSZY BEZLUSTERKOWIEC KLASY EKSPERT
Fujifilm X-E1. Wyposażony w matrycę CMOS APS-C 16 MPix aparat Fujifilm XE-1 nawiązuje wzornictwem i ergonomią do aparatów analogowych, czego przykładem mogą być wygrawerowane liczby związane ze sterowaniem czasem naświetlania i kompensacją ekspozycji. Tryby ekspozycji zostały stworzone z myślą o fotografowaniu i obejmują kilka wstępnych ustawień odwzorowania obrazu bez szczególnego nacisku na tryby sceny. Wewnątrz korpusu, którego górna i przednia część wykonana jest z odlewu magnezu, kryje się zaawansowana matryca CMOS X-Trans pozwalająca rejestrować obraz z maksymalną czułością ISO 6400 (z możliwością wzmocnienia o 2 EV), zapisywać zdjęcia w formacie RAW, a także nagrywać filmy z dźwiękiem stereo w standardzie H.264 (MOV). Jedną z największych zalet aparatu jest doskonały elektroniczny wizjer OLED o rozdzielczości 2,36 milinów punktów.
NAJLEPSZY BEZLUSTERKOWIEC PROFESJONALNY
Panasonic Lumix DMC-GH3. Panasonic Lumix DMC-GH3 jest wyposażony w matrycę Live MOS 16 MPix o maksymalnej czułości ISO 12800 (z możliwością wzmocnienia o 1 EV). Zaawansowane filtrowanie i redukcja szumów oraz nowy filtr dolnoprzepustowy pozwalają uzyskać jeszcze lepsze efekty przy słabym świetle. Dzięki wykorzystaniu detekcji kontrastu zwiększono wydajność autofokusa, a ponadto przyspieszono uruchamianie aparatu i skrócono opóźnienie migawki. Obrotowy (180° w poziomie i 270° w pionie) ekran OLED 3" 16:9 oferuje 100-proc. pokrycie kadru, podgląd na żywo i doskonałą rozdzielczość 1,744 mln punktów. Wśród innych zalet warto wymienić wykonany w całości z odlewu szkielet ze stopu magnezu oraz uszczelki chroniące przed kurzem i odpryskami wodnymi.
NAJLEPSZY APARAT KOMPAKTOWY DLA POCZĄTKUJĄCYCH
Nikon Coolpix S01. Malutki aparat S01 jest wyposażony w matrycę CCD 1/2,9" 10,1 MPix oraz szklany obiektyw Nikkor z zoomem 3x o długości ogniskowej 29-87 mm (odpowiednik formatu 35 mm). Ten ważący zaledwie 96 g aparat o wymiarach 51,2x77x17,2 mm oferuje czas naświetlania w zakresie 1-1/2000 s, czułość ISO od 80 do 1600, a także możliwość nagrywania filmów HD w formacie MOV (MPEG-4 i AVC/H.264). Ponadto udostępnia on wiele trybów sceny, wbudowane efekty specjalne i umożliwia kompensację ekspozycji o +/- 2 EV. Ustawienia ekspozycji są zaprogramowane automatycznie, jak przystało na mobilny kompakt dla początkujących.
NAJLEPSZY APARAT KOMPAKTOWY KLASY EKSPERT
Fujifilm X20 Fujifilm X20 jest wyposażony w matrycę CMOS 2/3" 12 MPix o maksymalnej czułości ISO 12800. Obiektyw Fujinon z zoomem 4x (odpowiednik formatu 28-112 mm) posiada szybką przysłonę f/2, tracąc przy maksymalnej długości ogniskowej tylko jeden krok (f/2,8), i umożliwia zbliżenia na odległość nawet 1 cm. X20 umożliwia ręczne przybliżanie i ogniskowanie podczas nagrywania filmów, a ponadto posiada wiele ustawień użytkownika, 8 zaawansowanych filtrów i funkcję dynamicznej panoramy 360. Hybrydowy autofokus jest szybki i niezawodny, zaś ekran LCD 2,8" daje dostęp do funkcji podświetlania ostrych obszarów kadru. Aparat posiada wbudowaną stabilizację obrazu z przesunięciem obiektywu oraz praktyczną wyskakującą lampę błyskową.
NAJLEPSZY APARAT TYPU SUPERZOOM
Nikon Coolpix P520 Coolpix P520 jest wyposażony w szklany obiektyw Nikkor z zoomem 42x, który zapewnia pokrycie do 1000 mm i ma wbudowany system redukcji drgań (VR). Matryca 18,1 MPix oferuje zakres czułości ISO 80-3200 z możliwością wzmocnienia czułości w niektórych trybach. Dostępnych jest tu wiele scen i trybów kreatywnych, a filmy można nagrywać w rozmaitych rozdzielczościach, w tym Full HD. Ogniskowanie z bliska można zacząć w odległości 50 cm (szeroki kąt) lub 152 cm (tele), zaś w trybie makro dostępne jest ustawienie 1 cm (szeroki kąt). Uchylny ekran 3,2" o rozdzielczości 920 tys. punktów zapewnia przejrzysty podgląd i 100-proc. pokrycie kadru.
NAJLEPSZY ODPORNY APARAT KOMPAKTOWY
Panasonic Lumix DMC-FT5. (DMC-TS5) Panasonic FT5 jest znakomitym przedstawicielem obecnej generacji odpornych aparatów kompaktowych – jest wodoodporny do głębokości 13 m oraz odporny na upadek z wysokości 2 m, na zgniatanie siłą 100 kg i na mróz do -10°C. Umożliwia nagrywanie filmów w jakości Full HD (1920x1080, AVCHD) z dźwiękiem Dolby Digital. Obiektyw Leica DC Vario-Elmar (odpowiednik formatu 28-128 mm) zapewnia wysoką jakość obrazu, który można podejrzeć na ekranie LCD 3". Zgodnie z dzisiejszym trendem aparat oferuje łatwy dostęp do łączności bezprzewodowej przy użyciu jednego przycisku, co pozwala na zdalne fotografowanie przy użyciu aplikacji Panasonic Image App oraz oznaczanie obrazów z wykorzystaniem funkcji GPS.
NAJLEPSZY APARAT KLASY PREMIUM
Sony Cyber-shot DSC-RX1. Mieszczący się w kompaktowym, dobrze zaprojektowanym korpusie, imponujący aparat Sony RX1 jest wyposażony w pełnoklatkową matrycę CMOS 24,3 MPix i stałoogniskowy obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* 35 mm f/2. Oferuje pełny zestaw ustawień ręcznych, zakres czułości ISO 50-25600 (z możliwością rozszerzenia do ISO 102400 przy użyciu specjalnej funkcji wieloklatkowej redukcji szumów), możliwość nagrywania filmów w jakości Full HD oraz liczne tryby fotografowania, w tym Auto HDR. Aparat jest wyposażony w jasny ekran LCD o rozdzielczości 1,22 mln punktów. Funkcja inteligentnego telekonwertera umożliwia kadrowanie w trybie 1,4x lub 2x, co w przypadku pełnoklatkowej matrycy oznacza małą stratę jakości obrazu. Jest też dostępny opcjonalny elektroniczny wizjer OLED XGA.
NAJLEPSZY OBIEKTYW DO BEZLUSTERKOWCÓW DLA POCZĄTKUJĄCYCH
Nikon 1 Nikkor 11-27,5 mm f/3,5-5,6 ED-IF. Stworzony z myślą o wszystkich bezlusterkowcach Nikon 1, równie kompaktowy obiektyw Nikkor 11-27,5 mm (odpowiednik formatu 30-74 mm) mierzy zaledwie 57,5x31 mm i waży tylko 80 g. Jest wyposażony w 8 elementów w 8 grupach, 7-listkową przysłonę, 1 element ze szkła ED oraz 1 element asferyczny i umożliwia ogniskowanie w odległości zaledwie 0,3 m. Dzięki wewnętrznemu ogniskowaniu (IF) polegającemu na tym, że podczas ogniskowania przesuwane są tylko grupy soczewek, obiektyw nie zwiększa znacząco masy ani wielkości aparatu podczas transportu lub fotografowania, przez co jest idealnym obiektywem dodatkowym o wyjątkowej mobilności.
NAJLEPSZY OBIEKTYW DO BEZLUSTERKOWCÓW KLASY EKSPERT
Sony E-mount 10-18 mm f/4 OSS. Obiektyw Sony 10-18 mm z zoomem oferuje stałą przysłonę f/4 w całym zakresie, co odpowiada długości ogniskowej 15-27 mm. Jest lekki (225 g) i składa się z 10 elementów w 8 grupach, 3 elementów asferycznych oraz systemu optycznego ze szkła o wyjątkowo niskiej dyspersji, który pozwala niemal całkowicie wyeliminować aberracje chromatyczne nawet przy ustawieniu maksymalnej długości ogniskowej. Stabilizacja obrazu OSS (Optical Steady Shot) znacznie rozszerza możliwości tego obiektywu i zapewnia maksymalną wydajność fotografowania i filmowania nawet przy słabym świetle. Wśród innych zalet warto wymienić system wewnętrznego ogniskowania i okrągłe listki przysłony.
NAJLEPSZY OBIEKTYW DO BEZLUSTERKOWCÓW KLASY PREMIUM
Fujinon XF 14mm f/2,8 R. Fujinon XF 14 mm f/2,8 R to odpowiednik 21 mm (format 35 mm) wyposażony w 10 elementów w 7 grupach, 2 elementy asferyczne, 3 elementy ze szkła o wyjątkowo niskiej dyspersji oraz 7-listkową przysłonę. Obiektyw powstał z myślą o aparatach firmy Fujifilm. Cechuje go krótka odległość BF, co pomaga wyeliminować winietowanie i zapewnia jasność oraz wysoką rozdzielczość obrazu w rogach. Na obiektywie umieszczono skalę odległości i głębi ostrości, co ułatwia wstępne ogniskowanie i ustawianie odległości hiperfokalnej. Wartość EV można zmieniać w krokach co 1/3 (łącznie 19) przy minimalnej wartości przysłony f/22, zaś ostrość można ustawiać w odległości zaledwie 0,18 m.
NAJLEPSZY OBIEKTYW DO LUSTRZANEK CYFROWYCH DLA POCZĄTKUJĄCYCH
Sigma 17-70 mm F2,8-4 DC Macro OS HSM. Dostępny z wieloma bagnetami do aparatów APS-C, obiektyw Sigma 17-70 mm posiada bardzo praktyczny zakres przybliżenia 25,5-105 mm (odpowiednik) i umożliwia ogniskowanie z bliska (22 cm). Zastosowanie mniejszej jednostki OS (w obiektywach do aparatów bez wbudowanej stabilizacji) przełożyło się na bardziej kompaktowe wymiary (79x82 mm). Obiektyw składa się z 16 elementów w 14 grupach, 2 elementów ze szkła FLD, 1 elementu ze szkła SLD i 3 elementów asferycznych zapewniających lepszą jakość obrazu. Wśród innych zalet warto wymienić 7-listkową przysłonę, silnik hipersoniczny, bagnet wykonany z mosiądzu oraz port SIGMA USB do aktualizacji oprogramowania firmware.
NAJLEPSZY OBIEKTYW DO LUSTRZANEK CYFROWYCH KLASY EKSPERT
Sigma 35 mm F1,4 DG HSM. Ten szybki obiektyw obsługuje pełnoklatkowe matryce i jest wyposażony w silnik hipersoniczny (HSM), system wewnętrznego ogniskowania ze swobodnym mechanizmem oraz elementy ze szkła SLD i FLD umożliwiające korekcję aberracji osiowych i chromatycznych. Jest wyposażony łącznie w 13 elementów w 11 grupach, a także w 9-listkową przysłonę. Silnik hipersoniczny zapewnia cichy i szybki autofokus, zaś system wewnętrznego ogniskowania ze swobodnym mechanizmem gwarantuje doskonałą wydajność optyczną podczas fotografowania obiektów z bliska (minimalna ostrość: 30 cm). Dzięki dużej maksymalnej przysłonie f/1,4 obiektyw sprawdza się idealnie przy słabym oświetleniu, a ponadto jest kompatybilny z portem SIGMA USB i oprogramowaniem SIGMA Optimization Pro umożliwiającym dostosowywanie i dokładną regulację parametrów ogniskowania.
NAJLEPSZY OBIEKTYW DO PROFESJONALNYCH LUSTRZANEK CYFROWYCH
Canon EF 24-70 mm f/2,8L II USM. Obiektyw Canon z zoomem i stałą przysłoną składa się z 18 elementów w 13 grupach, 1 soczewki Super UD i 2 soczewek UD. Dwa rodzaje soczewek asferycznych pomagają zredukować aberrację sferyczną na całym obrazie w pełnym zakresie przybliżenia, zaś udoskonalone powłoki soczewek ograniczają do minimum występowanie tzw. duszków. Obiektyw jest wyposażony w okrągłą 9-listkową przysłonę, pierścieniowy silnik ultrasoniczny i szybki procesor ze zoptymalizowanymi algorytmami AF, dzięki którym autofokus jest cichy i szybki. Zastosowanie powłok fluorowych na przedniej i tylnej powierzchni obiektywu pozwoliło poprawić jego odporność na kurz i wodę.
NAJLEPSZA DRUKARKA FOTOGRAFICZNA KLASY EKSPERT
Canon Pixma Pro-10. Drukarka Pixma Pro-10 obsługuje łączność bezprzewodową i funkcję AirPrint. Jest wyposażona w nowe 10-kolorowe pigmentowe wkłady atramentowe Canon Lucia oraz wkład Chroma Optimizer, który pomaga ograniczyć efekt brązowienia i błędy metameryczne. Drukarka ma dwa zasobniki papieru – tylny do różnego rodzaju arkuszy papieru oraz ręczny do grubszych i cięższych nośników przeznaczonych do drukarek atramentowych. Dzięki zastosowaniu 7680 dysz 4-pikolitrowych umożliwia drukowanie kolorowych i monochromatycznych obrazów w formacie do 33x48 cm (A3+) przy maksymalnej rozdzielczości 4800x2400 dpi. Czas drukowania obrazu w formacie 28x35 cm na arkuszu A3+ wynosi 3 minuty 35 sekund (5 minut przy zastosowaniu papieru PT-101).
NAJLEPSZA WIELOFUNKCYJNA DRUKARKA FOTOGRAFICZNA
Seria Epson Expression Photo XP. Epson Expression Photo XP-850 i XP-750 to idealne urządzenia wielofunkcyjne dla miłośników fotografii. Model XP-850 to urządzenie typu „4 w 1”: drukarka, skaner, kserokopiarka i faks. Obie drukarki obsługują funkcję Epson Connect, dzięki której użytkownicy mogą drukować bezprzewodowo przy użyciu smartfonów i tabletów z aplikacją Epson iPrint. 6-kolorowy wkład atramentowy Epson Claria Photo HD umożliwia drukowanie obrazów w formacie 10x15 cm w zaledwie 10 sekund. Dzięki tylnemu podajnikowi do specjalnych nośników można ponadto drukować na ciężkim papierze fotograficznym i kartonie. Zarówno model XP-850, jak i XP-750 może drukować bezpośrednio na odpowiednich płytach CD i DVD, co pozwala spersonalizować rodzinne nagrania i albumy ze zdjęciami.
NAJLEPSZY PAPIER FOTOGRAFICZNY DO DRUKAREK ATRAMENTOWYCH
Ilford Galerie Prestige Mono Silk. Jest to bezkwasowy, bezligninowy papier barytowy o gramaturze 270 g/m2, stworzony z myślą o drukowaniu obrazów monochromatycznych (choć może być też nośnikiem obrazów kolorowych) i przeznaczony do drukarek atramentowych – zarówno pigmentowych, jak i barwnikowych. Jest dostępny w arkuszach i rolkach. Jak przystało na papier do drukarek atramentowych stworzony do wydruków monochromatycznych, Mono Silk charakteryzuje wysoka wartość Dmax na potrzeby odwzorowania głębokich czerni oraz niskie wartości Dmin, dzięki czemu dobrze sprawdza się w przypadku obrazów w jasnej tonacji i pozwala uzyskać bogate, teksturowe jasne partie drukowanych obrazów. Wszystko to pozwala wydobyć bogate, żywe tonacje i dobre przejścia na czarno-białych wydrukach.
NAJLEPSZY TELEWIZOR FOTOGRAFICZNY
Samsung F8000 Smart LED 2D/3D TV. Oglądanie zdjęć i filmów na ekranie telewizora nie jest niczym nowym. Nowością jest natomiast możliwość wykorzystania telewizora do edycji i udostępniania obrazów w serwisach społecznościowych, korzystanie z aplikacji i przekształcenie telewizora w centrum fotograficzne połączone z różnymi urządzeniami sterującymi. Produkując modele wyświetlające zdjęcia i filmy w 2D i 3D, firma Samsung stawia na integrację tak, aby wszystkie jej urządzenia, w tym smartfony i tablety, mogły stać się częścią jednej infrastruktury do obsługi obrazów. Do telewizorów Samsung Smart TV dołączany jest zestaw Evolution Kit, który ułatwia aktualizowanie oprogramowania firmware.
NAJLEPSZE OPROGRAMOWANIE FOTOGRAFICZNE
DxO Optics Pro 8. Wykorzystując swoją wiedzę na temat jakości obrazu, firma DxO Labs połączyła wielofunkcyjny konwerter plików RAW z edytorem graficznym, tworząc rozbudowane narzędzie do edycji obrazów w zintegrowanym obszarze roboczym. Oprogramowanie oferuje takie funkcje, jak: DxO Smart Lighting (automatyczne rozjaśnianie ciemnych partii obrazu przy zachowaniu szczegółów w jasnych partiach obrazu bez zwiększania kontrastu), selektywne sterowanie tonacjami, automatyczne zachowywanie tekstur w partiach obrazu o wysokim nasyceniu kolorów, konwersja plików RAW z uwzględnieniem profilów aparatu, podgląd na żywo w przeglądarce obrazów i oczywiście automatyczną korekcję optyczną opartą na profilach obiektywu, w tym unikalną korekcję „miękkości” obiektywu. Od wersji 8 oprogramowanie w pełni wykorzystuje możliwości wyświetlaczy Retina.
NAJLEPSZA MOBILNA APLIKACJA FOTOGRAFICZNA
Tiffen Photo fx Ultra. Ta mobilna aplikacja oferuje szeroki wybór cyfrowych filtrów optycznych i efektów do przetwarzania obrazów na iPadzie. Naśladują one wiele efektów, które można uzyskać dzięki znanym szklanym filtrom optycznym firmy Tiffen, a także efekty uzyskiwane po zastosowaniu specjalistycznych soczewek wykorzystujących specjalne procesy laboratoryjne. Ponadto oprogramowanie oferuje funkcje optymalizujące ziarno, światło i barwy, które można znaleźć w zaawansowanych programach do przetwarzana końcowego. Łącznie dostępnych jest 77 filtrów i 934 wstępnych ustawień podzielonych na 8 grup filtrów, w tym 65 różnych filtrów do przekształcania wyglądu zdjęć kolorowych i biało-czarnych. Funkcje, takie jak maskowanie, przybliżanie, malowanie selektywne i nakładanie wielu filtrów, umożliwiają wiele kreatywnych zastosowań.
NAJLEPSZE AKCESORIUM FOTOGRAFICZNE
Metabones Speed Booster. Ponieważ na rynku pojawiają się coraz to nowsze formaty aparatów, fotografowie chcą mieć możliwość używania posiadanych obiektywów z różnymi innymi aparatami. Adapter Metabones Speed Booster stworzony wspólnie przez firmy Metabones i Caldwell Photographic nie tylko umożliwia połączenie bezlusterkowców APS-C z pełnoklatkowymi obiektywami do lustrzanek cyfrowych, ale również rozszerza maksymalną przysłonę o cały krok, zwiększa długość ogniskowej o 0,71x i poprawia parametr MTF. Na przykład: obiektyw 85 mm f/1,2 po zamontowaniu w bezlusterkowcu APS-C staje się obiektywem 59 mm f/0,9 – w efekcie takiego połączenia długość ogniskowej zwiększa się o ok. 1,09x. Pierwszy adapter z tej serii jest przeznaczony do obiektywów Canon EF i korpusów Sony NEX. Twórcy zapowiedzieli udostępnienie kolejnych adapterów do różnych obiektywów i korpusów w przyszłości.
NAJLEPSZE AKCESORIUM CYFROWE
CamRanger. CamRanger to system sterowania bezprzewodowego kompatybilny z wieloma aparatami cyfrowymi, dzięki któremu użytkownicy mogą wyświetlać i przenosić obrazy bezpośrednio na urządzenia firmy Apple (iPad i iPhone), komputery z systemem Windows lub Mac, a w przyszłości również na urządzenia z systemem Android. Ponadto umożliwia on zdalne sterowanie i zmianę ustawień aparatu z poziomu urządzeń z systemem iOS. Wśród funkcji systemu jest przybliżanie obrazu po dwukrotnym dotknięciu, wyświetlanie obrazu w pełnej rozdzielczości, oznaczanie i ocenianie obrazów, a także możliwość sterowania ustawieniami aparatu i migawką bezpośrednio z urządzeń wyposażonych w system iOS. Zaawansowane funkcje systemu w połączeniu z kompatybilnymi aparatami dają dostęp do fotografii poklatkowej, interwałometru, ekspozycji B (Bulb), zmiany ostrości i ustawień podczas filmowania, zwiększania głębi ostrości i jej bracketingu oraz wykonywania zdjęć techniką HDR.
NAJLEPSZY STATYW
Vanguard ABEO PRO Kit 283CGH (z głowicą pistoletową GH300T). Wykonany z włókna węglowego statyw Vanguard ABEO Pro Kit 283CGH jest wyposażony w głowicę pistoletową Vanguard GH-300T z wbudowanym zdalnym spustem migawki. Głowica obraca się po dwóch osiach i dołączona jest do niej 72-punktowa podstawa panoramiczna. Kolumna centralna o zróżnicowanym kącie nachylenia może być przesuwana w zakresie 0-180° zarówno w pionie, jak i w poziomie, a do tego ma łatwą w obsłudze blokadę. Nogi, które można rozstawić pod kątem od 25° do 80°, są wyposażone w system szybkiego zapinania oraz stopki „3 w 1” (gumowe, ostro zakończone i przeznaczone na piasek/śnieg) gwarantujące stabilność statywu na każdym podłożu.
NAJLEPSZY NOŚNIK DANYCH
Karty pamięci z serii Panasonic SDHC Gold, Silver i Blue. Karty pamięci SDHC z serii Panasonic Gold, Silver i Blue są dopasowane do różnych możliwości finansowych użytkowników i wymagań aparatu dotyczących zastosowań i parametrów karty. Karty SDHC z serii Gold oferują pojemność do 32 GB i klasę szybkości 10 (odczyt z szybkością 90 MB/s, zapis z szybkością 45 MB/s, z wyjątkiem modelu 8 GB, w przypadku którego szybkość zapisu wynosi 25 MB/s). Karty SDHC z serii Silver oferują pojemność do 32 GB i klasę szybkości 10 (szybkość 20 MB/s). Karty SDHC z serii Blue oferują pojemność do 16 GB i klasę szybkości 4 (zapis z szybkością 15 MB/s).
NAJLEPSZA CYFROWA LUSTRZANKA WIDEO
Canon EOS-1D. C EOS-1D C to pierwsza hybrydowa lustrzanka cyfrowa firmy Canon. Jest wyposażowan w pełnoklatkową matrycę CMOS 18 MPix, która umożliwia rejestrowanie filmów w rozdzielczości 4K (4096×2160) lub HD i zdjęć w formacie JPEG i/lub RAW w rozdzielczości 18 megapikseli. Aparat powstał z myślą o branży filmowej i telewizyjnej oraz zastosowań specjalistycznych. W trybie 4K filmy są nagrywane z szybkością 24 lub 25 klatek na sekundę, zaś w trybie HD – 60 klatek na sekundę. Pliki są zapisywane na kartach CF. Z aparatem można używać każdego obiektywu z serii Canon EF-mount. Ponadto aparat EOS-1D C posiada wszystkie zalety profesjonalnej lustrzanki cyfrowej dotyczące rejestrowania zdjęć, dzięki czemu jest niezwykle wszechstronnym rozwiązaniem dla współczesnych fotografów-profesjonalistów.
NAJLEPSZA KAMERA WIDEO
Sony NEX-VG900. Wyposażona w pełnoklatkową matrycę Exmor HD CMOS 24,3 MPix kamera NEX-VG900 nagrywa filmy w jakości Full HD w standardzie 24p/60p/60i (NTSC) lub 50p/50i/25p/24p (PAL). Nieskompresowany plik wideo można przesłać przez wyjście HDMI. Kamera obsługuje obiektywy Sony E-mount i A-mount (ten drugi po zastosowaniu adaptera LA-EA3) i ma znakomity elektroniczny wizjer OLED XGA (2,359 mln punktów), który wyświetla zmiany w ustawieniach w czasie rzeczywistym. Dołączony mikrofon przestrzenny Quad Capsule Spatial Array 5.1 nagrywa dźwięk w doskonałej jakości. Można go podłączyć przez wejście 3,5 mm lub skorzystać z opcjonalnego adaptera XLR, który umożliwia podłączenie mikrofonów profesjonalnych. Pokrętła i przyciski umieszczone na obudowie dają użytkownikowi pełną kontrolę nad przysłoną, wzmocnieniem i migawką.
NAJLEPSZE MOBILNE URZĄDZENIE FOTOGRAFICZNE
Aparat Samsung Galaxy. Samsung Galaxy 16 MPix wyznacza nowe standardy dla aparatów w urządzeniach mobilnych, łącząc w sobie funkcje aparatu i tabletu, dzięki któremu użytkownik ma łatwy dostęp do serwisów z plikami, mediów społecznościowych i innych stron internetowych. Imponujący ekran LCD HD 4,8" zajmuje główne miejsce z tyłu aparatu i umożliwia łatwe przeglądanie wszelkich aplikacji interesujących użytkownika – zarówno tych zainstalowanych fabrycznie, jak i tych, które można pobrać z serwisów z aplikacjami Google i Samsung. Galaxy ma wbudowaną funkcję automatycznego tworzenia kopii zapasowej w chmurze, dzięki której zdjęcia robione przez użytkownika są na bieżąco wysyłane do chmury udostępnionej przez firmę Samsung. Ponadto urządzenie można zaprogramować tak, aby reagowało na różne polecenia głosowe.
NAJLEPSZY PROFESJONALNY SYSTEM OŚWIETLENIA
Profoto Pro-B4 1000 Air. Profoto Pro-B4 1000 Air sprawdza się w najtrudniejszych warunkach i oferuje przełomowe funkcje, które dają fotografowi jeszcze większą swobodę twórczą. To m.in. niezwykle krótki czas błysku (1/25000 s), szybkie ponowne ładowanie (w czasie 1 s) oraz nawet 30 błysków na sekundę przy niskim poborze mocy. Pro-B4 jest przeznaczony do pracy zarówno w studiu, jak i w terenie, jego korpus jest wykonany z odlewu aluminiowego z gumowym szkieletem, a wszystkie złącza są schowane pod osłonami. Dzięki innym zaletom, takim jak 11-stopniowy zakres mocy, szybki system synchronizacji radiowej oraz czas ładowania akumulatora (również podczas pracy) poniżej 45 minut, Pro-B4 na nowo definiuje oczekiwania wobec profesjonalnych systemów oświetlenia.
NAJLEPSZY PRZENOŚNY SYSTEM OŚWIETLENIA
Nissin MG8000 Extreme. Słowo „Extreme” w nazwie tej przenośnej lampy błyskowej odnosi się do ekstremalnej wytrzymałości cieplnej korpusu oraz szkła kwarcowego lampy w trybie zdjęć seryjnych z użyciem błysku. Pozwala ona praktycznie wyeliminować nieudane ujęcia w fotografii ślubnej, reportażowej czy modowej, która wymaga od fotografa szybkiego i spontanicznego działania. Lampa współpracuje z systemami Canon E-TTL i E-TTL II oraz Nikon i-TTL i iTTL-BL (także bezprzewodowo w trybie TTL). Użytkownik może wybrać jeden z 22 poziomów mocy błysku, a ponadto ma do dyspozycji bardzo czytelny, kolorowy i automatycznie obracający się wyświetlacz, a także dodatkową lampę błyskową (GN 12) i złącza do podłączenia opcjonalnego zestawu Nissin Power Pack.
NAJLEPSZY MONITOR FOTOGRAFICZNY
LG IPS ColorPrime 27EA83. Fotografowie potrzebują jak największych monitorów, aby móc wygodnie edytować i wyświetlać swoje zdjęcia. Taki monitor powinien prawidłowo odwzorowywać kolory, umożliwiać kalibrację zgodną z wymaganiami użytkownika i uwydatniać wszelkie szczegóły uchwycone na zdjęciach. LG ColorPrime EA83 oferuje 99-proc. pokrycie w przestrzeni barw Adobe RGB oraz 100-proc. pokrycie w przestrzeni barw sRGB w 10-bitowej, natywnej palecie kolorów. Do kalibracji sprzętu służy oprogramowanie LG TrueColor Pro z opcjonalnym kalibratorem zewnętrznym. O doskonałą jakość obrazu wyświetlanego w wysokiej rozdzielczości dba technologia LG WQHD (Wide Quad High Definition). Możliwość wyświetlania do czterech okien w ośmiu różnych proporcjach ekranu dodatkowo usprawnia przepływ pracy.
NAJLEPSZA TORBA FOTOGRAFICZNA
Vanguard Quovio 41. Zaprojektowana z myślą o profesjonalistach i amatorach torba naramienna Vanguard Quovio 41 jest dobrze wyściełana, a sposób otwierania jej głównej części zapewnia szybki dostęp do przechowywanego w niej sprzętu – wystarczy pociągnąć za duży uchwyt. W torbie mieści się półprofesjonalna kamera oraz profesjonalna lustrzanka cyfrowa z osprzętem. Ponadto torba ma wbudowany podwójny uchwyt do statywu oraz przegródki, które można dostosować do własnych potrzeb. Kable i akcesoria można schować w dwóch kieszonkach z siatką, a dzięki uchwytowi torbę można zamocować do walizki na kółkach, poruszając się po mieście lub lotnisku. Podstawa torby jest wodoodporna i jest wyposażona w „stopki przeciwwstrząsowe”, a ponadto w zestawie znajduje się osłona przeciwdeszczowa. Jedna z przegród w torbie pomieści laptop do wielkości 14".
NAJLEPSZA USŁUGA FOTOGRAFICZNA
WhiteWall. Jako jeden z prekursorów w branży internetowych laboratoriów fotograficznych firma WhiteWall oferuje obróbkę wykończeniową z naciskiem na najwyższą jakość, a także wiele różnych nośników, ramek i opcji wykończenia do wyboru. Fotografowie mogą zamawiać odbitki w dokładnie określonych rozmiarach na różnego rodzaju nośnikach dobranych do fotografowanego obiektu i sceny (m.in. papier artystyczny, płótno, samoprzylepny papier lateksowy, nośniki metaliczne, a także druk bezpośrednio na szkle akrylowym). Ponadto dostępne są ramki z litego drewna, ramki cieniowane, a także ramki artystyczne (z aluminium lub litego drewna). Dzięki najwyższej jakości i odpowiednim mocowaniom produkt końcowy nadaje się do zawieszenia w galerii. Firma stale rozszerza swoją ofertę – ostatnio dodała druk na tekstyliach umieszczanych w ramkach z naciągiem, druk bezpośrednio na szczotkowanym aluminium, a także druk typu LightJet na papierze Ilford do zdjęć biało-czarnych.
NAJLEPSZA KAMERA SPORTOWA
GoPro Hero3. Kamera GoPro Hero 3 obsługuje łączność bezprzewodową, jest przenośna i można do niej łatwo podłączać inny sprzęt. Po założeniu dołączonej obudowy jest wodoodporna do głębokości 60 m. Kamera umożliwia rejestrowanie filmów z różną szybkością oraz zdjęć w rozdzielczości 12 MPix z szybkością do 30 klatek na sekundę. Wśród opcji wideo jest nagrywanie w zwolnionym tempie oraz w wysokiej rozdzielczości. Obiektyw zawiera 6 elementów asferycznych i można go ustawić na ultra szerokie, średnio szerokie lub wąskie pole widzenia. Dzięki nowej (darmowej) aplikacji GoPro App można zdalnie sterować kamerą przy użyciu smartfonu lub tabletu, zaś szeroka gama akcesoriów montażowych sprawia, że kamerę można zabrać ze sobą wszędzie (można ja przymocować do kasku, opaski na głowę lub kierownicy roweru).
NAJLEPSZA INNOWACJA W DZIEDZINIE OBRAZOWANIA
Obiektyw Samsung 45 mm f1,8 (2D/3D). Samsung 45 mm f/1,8 3D (blisko 70 mm – odpowiednik 35 mm) to pierwszy jednoobiektywowy system 3D do aparatów konsumenckich. Jest przeznaczony do aparatu Samsung NX300 (i być może kolejnych modeli w przyszłości). Umożliwia także wykonywanie zdjęć 2D. Aby zrobić zdjęcie 3D, wystarczy nacisnąć przełącznik 3D – wówczas do akcji wkracza druga grupa soczewek, które przesyłają do matrycy dwa oddzielne zdjęcia (przypomina to nieco stare adaptery stereoskopowe w aparatach analogowych). Mechanizm podwójnej migawki umieszczony w obudowie obiektywu przestawia się w czasie naświetlania, aby stworzyć efekt paralaksy (lewo/prawo) zarówno podczas rejestrowania zdjęć, jak i filmów. Podczas przechwytywania obiektyw za każdym razem przesyła cały obraz na pełny obszar matrycy. Przetwornik obrazu umieszczony w aparacie zajmuje się resztą, tworząc stereoskopowe obrazy na zdjęciach i filmach, które można wyświetlać na odpowiednim telewizorze.
NAJLEPSZY PROJEKT
Statywy z serii Giottos Silk Road YLT. Mobilność statywu od zawsze stanowi problem i czasami utrudnia fotografowi pracę. W odpowiedzi na ten problem firma Giotto opracowała nową serię statywów, w których nieco inaczej rozwiązano kwestię kolumny centralnej. Nowa kolumna centralna Y-Tube zajmuje po złożeniu 30% mniej miejsca i jest lżejsza od konkurencyjnych modeli. Główną zaletą takiej konstrukcji jest możliwość złożenia nóg w sposób bardziej kompaktowy niż w tradycyjnych kolumnach cylindrycznych. Nowa seria statywów obejmuje modele wykonane z aluminium i z włókna węglowego.
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 5442
Natalia Wiernik z Polski została dziś zwyciężczynią programu uniwersyteckiego Student Focus w konkursie Sony World Photography Awards 2013, w którym rywalizowali studenci z przeszło 230 uczelni na całym świecie.
Nazwisko zwycięzcy programu uniwersyteckiego zostało podane podczas gali Sony World Photography Awards w Londynie, na której zebrali się czołowi przedstawiciele współczesnego świata fotografii. Nagrodą dla Pracowni Fotografii ASP im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie studiuje Natalia Wiernik, jest sprzęt fotograficzny Sony o wartości 35 000 euro.
Wykonany aparatem Sony α65 cykl zdjęć Natalii Wiernik został jednogłośnie uznany za najlepszy z 10 finałowych prac. Ich oceny dokonało jury złożone z kolekcjonera, kuratora wystaw fotograficznych i konsultanta W.M Hunta oraz dwojga brytyjskich fotografików: Jonathana Wortha i Leonie Hampton. Cała dziesiątka finalistów, wraz z opiekunami naukowymi, została zaproszona na ogłoszenie zwycięzcy programu uniwersyteckiego podczas gali Sony World Photography Awards w Londynie oraz na serię warsztatów fotograficznych zorganizowanych przez World Photography Organisation.
Protagonists", © Natalia Wiernik
Protagonists", © Natalia Wiernik
Protagonists", © Natalia Wiernik
Protagonists", © Natalia Wiernik
Zadaniem studentów-finalistów było wykonanie serii zdjęć związanych z tematem „rodzina”. — Zaprezentowane przez Natalię Wiernik portrety zaskakują i frapują — komentuje jeden z jurorów W.M Hunt. — Uwagę widza natychmiast przyciągają krzykliwe, niemal psychodeliczne tła, które wchłaniają, czy w każdym razie maskują modeli, nadając im wygląd konspiratorów i wywracając do góry nogami utarte schematy portretowania. Praca żywa i zapadająca w pamięć. Gratuluję.
— Rodzina nie jest pojęciem, które można by zamknąć w jednej, prostej definicji — komentuje swój nagrodzony cykl Protagoniści Natalia Wiernik. — Coraz częściej podstawą tworzenia się związków nie są więzy krwi, lecz podobieństwa.
— Protagoniści z moich obrazów są wyjęci z kontekstu czasowo-przestrzennego. Łączy ich podobieństwo wizualne, wzmacniane przez otaczającą scenerię. Możemy się jedynie zastanawiać, jakie są ich stosunki poza kadrem i czy wspólnota, którą stworzyli przed obiektywem aparatu, naprawdę istnieje. I tylko my zdecydujemy, jakie wnioski chcemy wyciągnąć i czy oprzemy się pokusie szufladkowania i dokonywania pospiesznych ocen.
— Prace Natalii Wiernik są świeże i fascynujące — komentuje Ania Wadsworth, menedżer programu Student Focus z ramienia World Photography Organisation. — Znamionują talent na światowym poziomie, a właśnie takie talenty pragniemy odkrywać w ramach programu Student Focus. World Photography Organisation przywiązuje wielką wagę do edukacji fotograficznej. W tym roku opublikowaliśmy „białą księgę” zawierającą zarys umiejętności i kompetencji, które powinni nabyć studenci kierunków związanych z fotografią. Miło nam powitać Natalię w gronie zwycięzców tegorocznej edycji.
— Prace Natalii Wiernik urzekają oryginalnością — dodaje Grzegorz Wachowicz, dyrektor oddziału Sony w Polsce. Jej obrazy to pieczołowicie dopracowane dzieła, w których sztuka portretowania przeradza się w fascynujący pojedynek między wizualnym zamysłem artystki a emocjami kryjącymi się za spokojnymi twarzami modeli. Czekamy na kolejne prace.
Zwycięski cykl Natalii Wiernik oraz prace pozostałych studentów-finalistów będzie można oglądać od 26 kwietnia do 12 maja w londyńskim Somerset House, w ramach wystawy Sony World Photography Awards 2013. Zostaną one również opublikowane w księdze laureatów Sony World Photography Awards 2013, którą będzie można nabyć na www.worldphoto.org/2013book
Podczas wieczoru galowego Sony World Photography Awards Gala ogłoszono również zdobywcę nagrody głównej L’Iris D’Or. Jury tegorocznej edycji przyznało ją Norweżce Andrei Gjestvang, która oprócz statuetki i tytułu Fotografa Roku otrzymała nagrodę pieniężną w wysokości 25 000 dolarów amerykańskich. Zwycięzcą konkursu otwartego, przeznaczonego dla amatorów, został Hoang Hiep Nguyen z Wietnamu, który otrzymał nagrodę w wysokości 5000 dolarów amerykańskich. Nagrodę za wybitny wkład w fotografię przyznano znanemu fotografikowi amerykańskiemu Williamowi Egglestonowi.
Pozostali zwycięzcy, których nazwiska podano podczas gali Sony World Photography Awards:
Nagroda L’Iris d’Or / Fotograf Roku Sony World Photography Awards Photographer – Andrea Gjestvang
Fotograf Roku w kategorii otwartej – Hoang Hiep Nguyen, Wietnam
Zwycięzcami w 15 kategoriach profesjonalnych zostali:
Architektura – Fabrice Fouillet, Francja
Kultura i sztuka – Myriam Meloni, Włochy
Kampania reklamowa – Christian Åslund, Szwecja
Fotografia konceptualna – Roman Pyatovka, Ukraina
Współczesność – Valerio Bispuri, Włochy
Wydarzenia bieżące – Ilya Pitalev, Rosja
Moda – Klaus Thymann, Dania
Krajobraz – Nenad Saljic, Chorwacja
Styl życia – Alice Caputo, Włochy
Natura i dzika przyroda – Satoru Kondu, Japonia
Ludzie – Andrea Gjestvang, Norwegia
Portret – Jens Juul, Dania
Sport – Adam Pretty, Australia
Martwa natura – Vanessa Colareta, Peru
Podróż – Gali Tibbon, Izrael
Wszystkie nagrodzone zdjęcia można obejrzeć na www.worldphoto.org
Informacja o World Photography Organisation
WPO wspiera zawodowych fotografików, fotografów-amatorów i studentów kierunków związanych z fotografią. Tworzy globalną płaszczyznę komunikacji, wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć w takich dziedzinach, jak fotografia dziennikarska, sztuki piękne i fotografia reklamowa. Różne inicjatywy i programy angażują fotografów w działalność komercyjną, kulturalną i edukacyjną, tworząc równocześnie wydarzenia kulturalne dostępne dla szerokiej publiczności. Imprezy organizowane obecnie pod szyldem WPO obejmują konkurs Sony World Photography Awards, program uniwersytecki World Photography Student Focus Competition oraz program Youth on Assignment. Ponadto WPO rozpoczęło prace nad organizacją Photo Shanghai: pierwszych w regionie Azji i Pacyfiku targów sztuki poświęconych fotografii.