Menu wortalu
80. rocznica firmy Canon
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Kalendarium
- Odsłony: 9565
2 września firma Canon obchodziła 80. rocznicę zaprezentowania pierwszego aparatu Kwanon. Twórcy nazwali ten model imieniem buddyjskiej bogini miłosierdzia. Wyprodukowany w 1934 roku prototyp był pierwszym japońskim aparatem formatu 35 mm wyposażonym w migawkę szczelinową.
Canon Europe, światowy lider w zakresie rozwiązań do przetwarzania obrazu, obchodzi dziś 80. rocznicę wprowadzenia na rynek przez swoją macierzystą spółkę Canon Inc. pierwszego aparatu Kwanon. Wyprodukowany w 1934 r. prototyp jako pierwszy japoński aparat 35 mm został wyposażony w migawkę szczelinową. Był spełnieniem marzeń inżynierów, którzy chcieli dorównać osiągnięciom europejskich producentów.
Twórcy nazwali aparat imieniem buddyjskiej bogini miłosierdzia Kwannon, w nadziei że stanie się ona patronką ich dążeń do stworzenia najlepszego aparatu na świecie. Z kolei nazwa obiektywu - Kasyapa - pochodzi od imienia Mahakashapa, jednego z uczniów Buddy i również ma swoje korzenie w tej dalekowschodniej religii. Ponadto na górnej części korpusu aparatu wygrawerowano symbol tysiąca uzbrojonych wojowników Kwannon.
W 1936 r., dwa lata po wyprodukowaniu modelu Kwanon, powstał pierwszy 35 mm aparat produkcyjny Canon wyposażony w migawkę szczelinową - Hansa Canon1 - tym samym rozpoczynając wspaniałą historię marki jako producenta aparatów.
W 1959 r. Canon wprowadził pierwszy aparat z jednoobiektywowym układem optycznym (single-lens reflex, SLR) - Canonflex, następnie w 1961 r. - model Canonet, który szturmem podbił niezwykle nasycony już rynek aparatów wyprzedając cały tygodniowy zapas sprzętu w zaledwie dwie godziny. Na fali sukcesu, chcąc utrzymać pozycję lidera poprzez rozszerzanie oferty popularnych produktów do obrazowania, Canon wypuścił w 1971 r. 35-mm lustrzankę systemową o profesjonalnych parametrach pod nazwą F-1, a w roku 1976 model AE-1 - pierwszą na świecie lustrzankę cyfrową z wbudowanym mikrokomputerem w korpusie.
W 1987 r. podążając śladami kolejnych innowacji technologicznych, Canon zaprezentował aparat EOS - pierwszą lustrzankę wyposażoną w autofokus i elektroniczny system montażu obiektywu z korpusem. W 1995 r. system EOS rozpoczął erę cyfrowych urządzeń, a rozwój tej kultowej linii produktów Canon obserwujemy do dziś. W 2012 r. japoński producent zaprezentował zupełnie nowy system Canon Cinema EOS - linię cyfrowych kamer i obiektywów dla profesjonalistów z branży kinematograficznej.
Masaya Maeda, szef działu Image Communication Products Canon Inc. komentuje: „Przez te 80 lat, odkąd stworzyliśmy pierwszy prototyp aparatu Kwanon, Canon nieprzerwanie rozwija innowacyjne rozwiązania i dąży do osiągnięcia postawionego na samym początku celu - stworzenia najlepszego aparatu na świecie. Wykorzystując technologię oraz wypracowany przez dekady know-how, Canon dalej aktywnie wspiera rozwój kultury obrazowania fotograficznego i wideo dostarczając najlepsze narzędzia oraz produkty aby zaspokoić ciągle zmieniające się oczekiwania klientów”.
1. Było to możliwe dzięki współpracy z Nippon Kogaku KK (obecnie Nikon Corporation). „Hansa” był znakiem handlowym Omiya Photo Supply, hurtownika aparatów i akcesoriów fotograficznych. Zgodnie z zapisami umowy, znak został wygrawerowany na górze aparatu.
World Press Photo - najlepsze zdjęcia 2013 roku
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Kalendarium
- Odsłony: 13677
Najlepszym zdjęciem prasowym ubiegłego roku została fotografia "Signal" Johna Stanmeyea przedstawiająca afrykańskich imigrantów na brzegu Dżibuti, którzy podnosząc swoje telefony próbują przechwycić sygnał z sąsiedniej Somalii by dodzwonić się do krewnych za granicą. Dżibuti jest punktem tranzytowym dla emigrantów z Somalii, Etiopii czy Erytrei. Emigranci, sfotografowani przez Stanmeyera, są oświetleni jedynie przez księżyc i ekrany trzymanych przez nich telefonów komórkowych.
Urodzony w Illinois w USA Stanmeyer relacjonował m.in. zniszczenia po tsunami w Azji czy wojnę domową w Sudanie. Fotografia Stanmeyera została zrobiona dla magazynu "National Geographic".
World Press Photo of the Year 2013: John Stanmeyer, USA, VII dla National Geographic
Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach
Spot News
1st prize singles: Philippe Lopez, France, Agence France-Presse
2nd prize singles: John Tlumacki, USA, The Boston Globe
3rd prize singles: Taslima Akhter, Bangladesh, Pathshala
1st prize stories: Goran Tomasevic, Serbia, Reuters
2nd prize stories: Tyler Hicks, USA, The New York Times
3rd prize stories: Rahul Talukder, Bangladesh, Bangladesh Sangbad 71
General News
1st prize singles: Alessandro Penso, Italy, OnOff Pictures
2nd prize singles: Moises Saman, Peru, Magnum Photos
3rd prize singles: Amir Pourmand, Iran, ISNA/The Associated Press
1st prize stories: Chris McGrath, Australia, Getty Images
2nd prize stories: William Daniels, France, Panos Pictures for Time
3rd prize stories: Gianluca Panella, Italy
Sports Action
1st prize singles: Emiliano Lasalvia, Argentina, La Nacion
2nd prize singles: Andrzej Grygiel, Poland, for PAP - Polska Agencja Prasowa
3rd prize singles: Al Bello, USA, Getty Images
1st prize stories: Jia Guorong, China, China News Service
2nd prize stories: Ezra Shaw, Australia, Getty Images
3rd prize stories: Quinn Rooney, Australia, Getty Images
Sports Feature
1st prize singles: Jeff Pachoud, France, Agence France-Presse
2nd prize singles: Anastas Tarpanov, Bulgaria
3rd prize singles: Donald Miralle, USA, for Pacific Magazine
1st prize stories: Peter Holgersson, Sweden
2nd prize stories: Kunrong Chen, China, for Nanfang Daily
3rd prize stories: Alyssa Schukar, USA, for Omaha World Herald
Contemporary Issues
1st prize singles: John Stanmeyer, USA, VII for National Geographic
2nd prize singles: Maciek Nabrdalik, Poland, VII
3rd prize singles: Christopher Víctor Vanegas Estrada, Mexico, La Vanguardia / El Guardían
1st prize stories: Sara Lewkowicz, United States, for Time
2nd prize stories: Robin Hammond, New Zealand, Panos Pictures
3rd prize stories: Marcus Bleasdale, United Kingdom, VII for National Geographic
Daily Life
1st prize singles: Julius Schrank, Germany, for De Volkskrant
2nd prize singles: Andrea Bruce, USA, Noor
3rd prize singles: Julie McGuire, United Kingdom, for International New York Times
1st prize stories: Fred Ramos, El Salvador, El Faro
2nd prize stories: Tanya Habjouqa, Jordan
3rd prize stories: Elena Chernyshova, Russian Federation, for National Geographic Russia
Honorable mention stories: Jana Asenbrennerova, Czech Republic
Observed Portraits
1st prize singles: Markus Schreiber, Germany, The Associated Press
2nd prize singles: Rena Effendi, Azerbaijan, INSTITUTE
3rd prize singles: Pau Barrena Capilla, Spain
1st prize stories: Carla Kogelman, Netherlands
2nd prize stories: Peter van Agtmael, USA, Magnum Photos
3rd prize stories: Rena Effendi, Azerbaijan, INSTITUTE for National Geographic magazine
Staged Portraits
1st prize singles: Brent Stirton, South Africa, Reportage by Getty Images
2nd prize singles: Abbie Trayler-Smith, United Kingdom
3rd prize singles: Nadav Kander, United Kingdom, for The New York Times Magazine / New York magazine / Time magazine
1st prize stories: Danila Tkachenko, Russia
2nd prize stories: Denis Dailleux, France, Agence VU
3rd prize stories: Nikita Shokhov, Russia, Salt Images
Nature
1st prize singles: Bruno D'Amicis, Italy
2nd prize singles: Markus Varesvuo, Finland, Birdphoto.fi
3rd prize singles: Shangzhen Fan, China, for Shangtuf Image and Art Club
1st prize stories: Steve Winter, USA, for National Geographic
2nd prize stories: Kacper Kowalski, Poland, Panos Pictures
3rd prize stories: Christian Ziegler, Germany, for National Geographic magazine
http://www.worldpressphoto.org/
TETRIS - wystawa MACIEJA NOWACZYKA
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Kalendarium
- Odsłony: 7572
Lookout Gallery zaprasza na wystawę Tetris, która jest pierwszą okazja aby zobaczyć prace Macieja Nowaczyka w Warszawie. W 2011 roku jego projekt Korporacja pokazywany był w ramach sekcji Show Off w Krakowie. Już wtedy w twórczości artysty dały o sobie znać: dystans, ironia i oszczędne dobór środków wyrazu.
Tetris jest rozwinięciem tych skłonności. Niewymuszone, zabawne konstrukcje, powstałe na drodze eksperymentów i logicznych łamigłówek, przyciągają oko odbiorcy. W swoich pracach Nowaczyk odwołuje się do coraz powszechniejszego hasła DIY (do it yourself), jednakże nie zapomina przy tym o walorze estetycznym kreowanych sytuacji. Fantastyczne opanowanie koloru i kompozycji zbliża cykl do euforycznych rebusów popkultorowych rozpisywanych na łamach Toilet Paper. Zapętlone instalacje Macieja Nowaczyka, powstają przy wykorzystaniu najprostszych środków, które złożone w całość przed obiektywem aparatu ocierają się o pastisz czy wizualne tautologie. Zarazem te niewielkie konstrukcje odsłaniają zaplecze fotografii, stawiając medium w roli tematu pracy.
Puławska 41/ 22
02-508 Warszawa
Tel. 690 011 771
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wystawa TETRIS MACIEJA NOWACZYKA
Kurator wystawy: Jakub Śwircz
Wernisaż: 17.05 (piątek) godz.19:00
Wystawa czynna: 18.05.13 – 30.06.13
Wstęp wolny
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TEKST KURATORSKI JAKUBA ŚWIRCZA:
Tetris jest grą kombinacji. Jej podstawową regułą jest znalezienie w określonym czasie najefektywniejszych ułożeń figur, które pojawiają się na ekranie komputera. Umiejętne złożenie przynosi kolejne punkty. W przypadku prac Macieja Nowaczyka kombinacjom podlegają najprostsze przedmioty. Na potrzeby swoich niewielkich instalacji, rozciąga ad absurdum cechy wybranych obiektów. W efekcie ze zwyczajnych rzeczy buduje zabawne, ocierające się o pastisz formy. W tetrisie artysty, punkty zastępują kolejne udane żarty. Zabieg stosowany przez artystę w tych psotach, świetnie opisuje teoria niespójności Artura Koestlera, która tłumaczy abstrakcyjne poczucie humoru. Podobne do tego z kawału o surrealistach:
Pytanie: Ilu surrealistów potrzeba, żeby wymienić żarówkę. Odpowiedź: Trzech. Dwóch trzyma żyrafę, a trzeci siedzi w wannie
W cytowanym żarcie oba zdania są poprawne i wewnętrznie spójne, ale nie mają ze sobą związku. W konsekwencji, zadane pytanie nie przynosi spodziewanej odpowiedzi. Za to może dziwić i tym samym śmieszyć. U Nowaczyka abstrakcyjny żart przyjmuje bliską surrealistom barwę i świetnie sprawdza się w obrazie jako okazji do pofantazjowania na temat przewrotnych losów małych - jak stemperowany ołówek - przedmiotów. Proste w środkach realizacje wiele łączy z nurtem DIY (do it yourself – zrób to sam), przy czym przygotowywane przez autora wizualne figle potrafią jeszcze ekscytować kolorem i techniczną precyzją. Są majstersztykiem bricolage'u. Od początku widać w nich, że powstają z myślą o fotografii. Bez możliwości rejestracji długo by się nie utrzymały, a ich atrakcyjność rodem z edytoriali nie zostałaby ujawniona. Podąża w tym działaniu tropem mistrza drobnych przesunięć - Gabriela Orozco. Jak on, zadaje nierozsądne pytanie: co by było, gdybym ułożył to inaczej niż zwykle?
Niemal mimochodem realizacje Nowaczyka są również opowieścią o samym medium. Odsłaniają tajniki pracy w studio: papierowe tła, zabiegi optyczne, kompozycje, a wreszcie ukochana przez fotografów taśma klejąca, wielokrotnie powracają na zdjęciach. Prace w prezentowanym cyklu są często rezultatem zmyślnego zapętlenia. Pożyczają, naśladują, a w końcu i przedrzeźniają historyczne produkcje. Jak w krzywym zwierciadle odbijają się tu: typologie Hilli i Bernda Becherów, film dadaisty Hansa Richtera i eksperyment na widzu Józefa Robakowskiego. Jest i miejsce dla estetyki wyjętej wprost z Toilet Paper duetu Mauricio Catellana i Pierpaolo Ferrari.
Siła żartu Nowaczyka płynie nie tyle z umiejętnego przerysowywania i zaskakiwania proponowanymi kombinacjami, co z rezygnacji z pościgu za wielkimi ambicjami. Poczucie humoru uwalnia artystę z prób szarży i ścigania się ze wspomnianymi. Doskonale zdaje sobie sprawę z uwikłania obrazu fotograficznego w możliwość kopii. W związku z tym, w drobnych gestach układa zebrane klocki bez uczestnictwa w wyścigu. Dzięki rezygnacji pozwolić może sobie na zabawę skalą - jednym z podstawowych narzędzi fotograficznej optyki. Bierze do rąk proste materiały i w równie prosty sposób stara się je wykorzystać, przynosząc widzom niespodzianki. W końcu tetris jest zabawą, a ona przede wszystkim powinna cieszyć.
_____________________________________________________________________________
1.Uwagi o Koestlerze, jak i sam cytowany dowcip pochodzą z artykułu Huberta Kowalewskiego z dnia 07.06.2011 http://semiomiks.blogspot.com/2011/06/teorie-humoru.html
MACIEJ NOWACZYK
Urodzony w 1984 w Poznaniu. Abiturient PWSFTviT w Łodzi, autor instalacji, fotografii i video.
2012 - Baseny - Fotofestiwal TIFF, Wrocław
2012 - Inside Out - Kunsthaus w Dreznie
2012 - Cabinet of Curiosities - National University of Singapure, Singapur
2012 - geh8 - Kunsthaus w Dreznie
2012 - About Photography - Kaunas Photofest, Litwa
2012 - Historie obecności - Fotofestival Łódź
2011 - Kurator wystawy Fairy Tale Elment w Muzeum Sztuki Współczesnej w Wrocławiu
2011 - Przestrzenie prywatne - Muzeum Propagandy w Łodzi
2011 - W istocie rzeczy - Miesiąc Fotografii w Bratysławie
2011 - Discocected Images - BWA Bydgoszcz
2011 - Korporacja - Miesiąc Fotografii w Krakowie
2010 - Fala - Fotofestiwal Łódź
2010 - Wystawa studentów fotografii PWSFTviT - Galeria FF, Łódź
2009 - Nowe spojrzenie - Galerii FF, Łódź
2008 - Wystawa studentów fotografii PWStviFTviT w Muzeum Kinematografii
10 maja poznamy laureatów Grand Press Photo 2013
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Kalendarium
- Odsłony: 7091
W piątek 10 maja na uroczystej gali Grand Press Photo 2013, która odbędzie się o godz. 19 w Loft 44 przy ul. Powązkowskiej 44 w Warszawie, poznamy laureatów tegorocznej edycji konkursu.
Fotoreporterzy zgłosili ponad 4,8 tys. zdjęć, które konkurowały w kategoriach: Wydarzenia, Życie codzienne, Ludzie, Sport, Środowisko, Portret sesyjny. Jury zakwalifikowało do finału 176 fotografii – o nagrody walczy 60 zdjęć pojedynczych, 16 fotoreportaży i 6 fotokastów.
W Grand Press Photo 2013 oceniano fotografie wykonane między 1 kwietnia 2012 roku a 31 marca 2013 roku. Jury konkursu przewodniczył hiszpański fotoreporter Samuel Aranda – zwycięzca World Press Photo 2012. Oprócz niego w jury oceniającym fotografie zasiadali: Odd Andersen (AFP Berlin), Marek Grygiel (CSW Zamek Ujazdowski, „Gazeta Wyborcza”), Joanna Kinowska (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki), Rafał Milach (Sputnik Photos) i Chris Niedenthal. Nagrody zostaną przyznane oddzielnie za zdjęcia pojedyncze, oddzielnie za fotoreportaże. Autor Zdjęcia Roku otrzyma 10 tys. zł. W ramach oddzielnej kategorii w konkursie Grand Press Photo konkurują fotokasty.
W tym roku zgłoszono 13 prac, oceniało je jury specjalistów w składzie: Jarosław Barzan, Grzegorz Dembiński i Marek Kowalczyk. Do finału przeszło 6 materiałów.
Zwycięzców poznamy także na piątkowej gali. Po ogłoszeniu wyników na tej stronie zaprezentujemy zwycięskie fotografie i fotokasty. W serwisie prasowym, który zostanie uruchomiony 10 maja po zakończeniu gali, na stronie www.grandpressphoto.pl/prasa/ znajdą się zdjęcia do wykorzystania w publikacjach dotyczących Grand Press Photo 2013.
Mecenasem Grand Press Photo 2013 jest Nikon.
Sponsorzy konkursu i wystaw: Orlen, Grupa Allegro
Sponsor konkursu: Grupa Żywiec
Partnerzy wspierający: Andrus, Epson
Patroni medialni: TVP Kultura, radio Tok Fm, miesięcznik FOTO, Gazeta.pl, Fotopolis.pl