Menu wortalu
Michał Pietrzak – ,,PSPACE''
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 2404
Galeria Korytarz Jeleniogórskiego Centrum Kultury zaprasza na wernisaż wystawy Michała Pietrzaka ,,PSPACE'', który odbędzie się 23.05.2014 r. o godz. 15.30, przy ul. Bankowej 28/30
„Habitat” Michała Pietrzaka wyraziście jednoczy obie jego pasje: dla architektury i dla fotografii. Architektura nie sprowadza się dla niego do plastycznej formy, ale ukazuje ją jako poligon ludzkiej obecności, która stwarza, ożywia i przekształca przestrzeń. W tych relacjach ludzie wyznaczają puls życia poprzez uobecnianie się i zanikanie w ustalonym przez kamerzystę polu widzenia. To coś zupełnie innego niż typowe dla idealizowanych wizualizacji architektury ozdabianie ich wstawkami sylwetek ludzkich i elementów przyrody. Tutaj autor ukazuje autentyczny „habitat”, gdzie widoki banalnej miejskiej zabudowy i rytmy ludzkiej obecności stapiają się w fascynującą całość. Jest to poliptyk, który – zwłaszcza przy zabiegu animacji - jawi się nam jako żywy organizm oferujący do odkrycia wiele zaskakujących znaczeń.
Adam Sobota
Koncepcje przestrzeni ewoluują wraz z rozwojem świadomości, postępem myśli. W każdym przypadku jednak postrzegana przestrzeń stanowi zewnętrzne odbicie naszej wewnętrznej konstytucji. Pojmowanie przestrzeni, tak samo zresztą jak i czasu, oparte jest o dyspozycję umysłu, który warunkowany jest własną strukturą, ale i własnymi ograniczeniami. Żyjemy w przestrzeni, ale przecież i ona przenika nas, całe nasze istnienie. Warto też zauważyć, że choć często kreujemy przestrzeń, to i ona określa zwrotnie nasze odczuwanie rzeczywistości – tej codziennej, pragmatycznej, ale i tej mitycznej, także abstrakcyjnej.
Piotr Komorowski
pspace (ang. paper space) - komenda programu środowiska CAD (ang. Computer Aided Design) służąca do przemieszczania się między przestrzenią modelu, a przestrzenią papieru, w której za pomocą okien zawierających różne widoki opracowanego modelu, przygotowywany jest układ projektu do druku.
Michał Pietrzak - urodzony w 1977 r. w Bystrzycy Kłodzkiej. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocławiu, Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze oraz Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Twórczo wypowiada się głównie za pomocą fotografii oraz video. Wykorzystuje te media instrumentalnie, traktując je jako narzędzia do realizacji własnych zamierzeń koncepcyjnych: „fotografia nie ukazuje rzeczywistości, fotografia ją kreuje”.
Michał Pietrzak – PSPACE
[fotografia/video]
wernisaż: 23.05.2014 r. godz. 15.30
wystawa: maj/czerwiec 2014 r.
Galeria KORYTARZ
Jeleniogórskie Centrum Kultury
ul. Bankowa 28/30, Jelenia Góra
kurator: Ewa Andrzejewska / Wojciech Zawadzki
Diana Lelonek. Znacznie wcześniej
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 2634
Lookout Gallery zaprasza na wernisaż pierwszej indywidualnej wystawy Diany Lelonek, jednej z laureatek tegorocznej edycji sekcji ShowOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie. ,,Znacznie wcześniej'' Diany Lelonek koncentruje się na pustym miejscu - wyrwie pozostałej po przerwanej przez ludzi więzi z naturą. Jest wyrazem tęsknoty za naturą i tym, co łączyło z nią naszych przodków. Przyroda w pracach Diany Lelonek jest niezwykła: jednocześnie pociągająca i niepokojąca. Wywołuje szereg kontrastowych emocji: tęsknotę, fascynację i poczucie zagrożenia. W poszukiwaniu źródeł tych odczuć artystka cofa się w czasie do momentu, kiedy naturę i człowieka łączyła jeszcze pierwotna więź. Żeby ją odtworzyć próbuje na nowo zrównać człowieka z innymi gatunkami. Przedstawia ludzi jako podglądane przez ukrytą kamerę stado, na wzór zwierząt z filmów przyrodniczych. Pozbawia ich wizerunki tożsamości, odbierając im twarze, które przykrywa mchem i ziemią. Stara się, żeby w jej obiektywie ludzie stali się znów tylko zunifikowanymi, pozbawionymi indywidualności elementami przyrody. Dalsze prace ujawniają jednak, że proces ewolucji i cywilizacji człowieka jest nieodwracalny - podglądane przez artystkę stadko nagich mężczyzn spłoszone biegnie zakładać kąpielówki.
Diana Lelonek (ur. 1988)
Studentka ostatniego roku fotografii na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Artystka wizualna, fotografka. Medium fotograficzne traktuje jako punkt wyjścia i pole eksperymentu, łącząc je z innymi mediami. Tworzy kolaże, instalacje i video-instalacje. Wraz z Markiem Kucharskim laureatka tegorocznej edycji sekcji ShowOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Wernisaż: 22.05.2014 godz. 19.00
Wystawa: 23.05 – 28.06.2014
Lookout Galery
ul. Puławska 41/2
02 – 508 Warszawa
tel. 69001177
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.lookoutgallery.pl
Diana Lelonek, Untitled, z cyklu Znacznie wcześniej, 2014
Diana Lelonek, Untitled, z cyklu Znacznie wcześniej, 2014
Portret bez twarzy. Wystawa fotografii Krzysztofa Gierałtowskiego w Muzeum Fotografii w Krakowie
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 2676
Muzeum Historii Fotografii w Krakowie prezentuje 47 portretów charakterystycznych dla twórczości Krzsysztofa Gierałtowskiego. Są nimi osobowości ze świata nauki, sztuki, polityki – w tym: Stanisława Lema, Józefa Tischnera, Leopolda Tyrmanda, Andrzeja Wajdy, Erny Rosentstein, Krzysztofa Zanussiego, Jerzego Jarockiego czy Stefana Gierowskiego.
Od 20 lat eksperymenty artysty opierają się wyłącznie na użyciu koloru, mocno nasyconego albo monochromatycznego. Nie fotografuje współczesnych celebrytów, bo uważa, że przede wszystkim chcą wyglądać ładnie unikając prawdy o tym jacy są jako ludzie.
Czarno-białe i kolorowe fotografie charakteryzują ich w sposób niecodzienny – poprzez gesty, grymasy i rekwizyty, grę światła i skojarzeń. To portrety subiektywne i eksperymentalne, ale mówią wiele o człowieku, jego charakterze i pasjach.
Styl Gierałtowskiego, uznawanego za mistrza portretu psychologicznego, a później subiektywnego, jest łatwo rozpoznawalny. Portrety nie są wykonywane według żadnego określonego schematu. Każdy „model” musiał poddać się subiektywnej wizji twórcy, który starał się znaleźć w nim coś szczególnego i zobrazować to w fotografii. Niejednokrotnie twarze portretowanych osób są formowane poprzez światłocień, brak ostrości czy kształtowanie optyką. Na przełomie czerwca i lipca wystawa zawita do BWA w Rzeszowie, a we wrześniu do Muzeum Narodowego Ukrainy we Lwowie.
Krzysztof Gierałtowski, fotograf, członek ZPAF i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Członek Korespondent DGPh. Stypendysta polskiego i holenderskiego Ministerstwa Kultury, Rządu Republiki Francuskiej oraz Agencji Informacyjnej USA i Fondation pour une Entraide Intellectuelle Européenne. Minister Kultury RP w 2007 roku odznaczył K. Gierałtowskiego srebrnym medalem Gloria Artis, w 2011 artysta otrzymał nagrodę C.K. Norwida, a w 2014 Prezydent RP przyznał mu Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski.
Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. MOMA, Museum of Modern Art w San Francisco, Bibliothèque Nationale de France, Biblioteki Polskiej w Paryżu, Museum fϋr Kunst und Gewerbe w Hamburgu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeach Narodowych w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu oraz w dobrych kolekcjach prywatnych.
Wystawa czynna do 1 czerwca 2014
MUZEUM HISTORII FOTOGRAFII
im. Walerego Rzewuskiego
W KRAKOWIE
Ul. Józefitów 16, 30-045 Kraków
tel.: +48 12 634-59-32
faks: +48 12 631-04-55 w. 27
24 maja 2014 roku odbędzie się spotkanie z artystą zatytułowane "Krzysztof Gierałtowski. O innym portrecie" w ramach Krakow Photo Fringe 2014.
Nine Nameless Mountains w Galerii Monopol
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 2502
Nine Nameless Mountains to tytuł projektu fińskiego kolektywu Maanantai. Młoda generacja artystów jest określana mianem Szkoły Helsińskiej (Helsinki School).
Grupa powstała w 2011 roku, biorąc swą nazwę od słowa “poniedziałek”(fin. maanantai), dnia, w którym jej członkowie, studenci i absolwenci Wydziału Fotografii na Uniwersytecie Aalto, zwykli organizować cotygodniowe, nieformalne spotkania. Rok później wyruszyli na norweskie wyspy Loften z zamiarem stworzenia wspólnego projektu opartego na założeniu, że kolektyw Maanantai to jeden artysta o ośmiu parach oczu. Powstała wtedy seria prac “Nine Nameless Mountains” jest zbiorem obserwacji, zapisem działań, rodzajem dziennika podróży, wykorzystującym, obok fotografi analogowej i cyfrowej, kadry wideo, rysunki i zdjęcia z telefonu komórkowego. Przypomina to kolekcję okazów i zapis obserwacji skrzętnie notowanych przez XIX-wiecznego odkrywcę, z tym, że nie “szkiełko i oko”, a intuicja i osobiste doświadczenia są głównym narzędziem jak i przedmiotem badań. W 2013 roku projekt “Nine Nameless Mountains” został wydany w formie książki nagrodzonej tytułem Best German Photobooks 2014. (W galerii Monopol będzie można zobaczyć zarówno serię oryginalnych prac, jak i wydawnictwo). Oprócz wspólnego projektu kolektywu Maanantai na wystawie pokażemy też indywidualne prace trojga jego członków.
Maanantai Collective_Cloudberry, 2012
Tanja Koljonen fotografuje fragmenty tekstu i drobne, znalezione przez przypadek przedmioty, noszące ślady użytkowania. Zafascynowana poezją, bada znaczenie słów i obiektów lub sama nadaje im nowe sensy. Artystka utrwala wizerunki wytartych kart, którymi od dawna nikt już nie gra, czy pustych ramek do slajdów z częściowo zamazanymi opisam. Zadaje w ten sposób pytania o istotę obrazu, tekstu oraz przemijania i pamięci, odwołując się m.in. do deklaracji z obrazu Rene Magritte’a “To nie jest fajka” (Ceci n’est pas une pipe, 1929).
Tanja Koljonen A Very Beautiful Challenge_2013
Maija Savolainen zanim ukończyła Wydział Fotografii w Helsinkach studiowała biologię, dlatego, jak sama przyznaje, aparat fotograficzny traktuje zarówno jak instrument naukowy i narzędzie do tworzenia iluzji. Na tym styku powstają prace grające z obiektywnym oglądem rzeczywistości, a niedoskonałości naszych zmysłów, pozwalają odkrywać nowe jej obszary. W serii “Paperworks (See/Sea)” artystka wykorzystuje mechanizm pamięciowej identyfikacji dobrze znanych obrazów: okazuje się, że nostalgiczny widok morza i nieba przeciętego linią horyzontu jest iluzją uzyskaną bardzo prostymi środkami.
Maiya Savolainen_Lapinlahdenkatu
Prace Mikko Rikala odnoszą się do cyklicznych procesów zachodzących w przyrodzie, jak wędrówka księżyca wokół Ziemi, zamarzanie i topnienie lodu,
obumieranie roślin. Zatrzymuje w kadrze to co, nieustanne i powtarzalne, często zestawia fotografie z różnych etapów, unaoczniając nam skalę przemian. Uprawia w ten sposób rodzaj konceptualnej medytacji nad zagadnieniami ruchu, czasu i odległości w odniesieniu do procesów, według ogólnego rozumienia, pozbawionych
ostatecznego celu.
Miko Rikkala_Oblivion_Towards_Order
Prezentowani na wystawie artyści czerpią zatem inspirację przede wszystkim z tradycji konceptualnej. Nie tylko badają istotę samego medium fotograficznego, ale też próbują wyjść poza jego ramy: eksplorują fotografię jako nośnik znaczeń poza tym, co na niej przedstawione, używają odniesień do poezji, nauki, wykorzystują
intuicję i pamięć.
Nurt fińskiej fotografii określany mianem Szkoły Helsińskiej powstał w latach osiemdziesiatych XX wieku i od początku charakteryzował się szerokimi ramami stylistycznymi i tematycznymi. To co łączy artystów z nim związanych to specyficzne myślenie o fotografii, wynikające z programu nauczania opartego na konceptualnej refleksji nad medium i tematem. Istotną zmianą jest przejście od zdjęć mających swoje bezpośrednie korzenie w dokumencie w stronę tego co dziś określa się mianem post-fotografii.
Ilustracje: Maanantai Collective, Cloudberry, 2012, fot. dzięki uprzejmości Gallery Taik Persons
Wystawa zrealizowana jest we współpracy z Galerią Taik Persons Berlin.
Nine Nameless Mountains
Maanantai Collective
&
Mikko Rikala
Maija Savolainen
Tanja Koljonen
Otwarcie: czwartek, 8 maja, g. 19.00
Wystawa: od 9 maja do 18 czerwca 2014
Galeria Monopol
Al. Jerozolimskie 117, 02-017 Warszawa
T: +48 502 324 304,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,