Menu wortalu
Wystawa Vytautas V. Stanionis - ,,Fotografie do dokumentów''
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 2408
Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański" Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu zaprasza w czwartek 3 lipca 2014 roku, o godz. 17:00 na wernisaż wystawy Vytautas V. Stanionis - ,,Fotografie do dokumentów''.
„Fotografie do dokumentów. Sereje. 1946” – Vytautas V. Stanionis
O wystawie pisze kuratorka - Ieva Meilutė-Svinkūnienė:
Okres powojenny, rok 1946. W okupowanej Litwie nowa władza wymienia dokumenty. W urządzonym w domu Vozbuckisa atelier V. Stanionis (...) fotografuje mieszkańców Serejów i okolic. Zdjęcia są zupełnie standardowe, a ich wykonanie nie nastręcza fotografowi specjalnych trudności; wystarczyło światło wpadające przez okno i czyste prześcieradło na tło. Przy płótnie siadają parami: mąż i żona, ojciec i syn, siostry, bracia, sąsiedzi. (...) Na podstawie przygotowanego szablonu przecinano podwójne fotografie, kadrowano je pod lupą i wykonywano odbitki w taki sposób, żeby po odcięciu niepotrzebnego tła miały one wymiary 3 x 3,5 cm. Jednak tego, o czym mówi tytuł – samych fotografii wykorzystanych do dokumentów – nie ujrzymy na wystawie. Zobaczymy jedynie powiększone zdjęcia sprzed obróbki. (...)
W 1966 roku, po 20 latach od pamiętnego fotografowania, Stanionis zmarł. Jego syn, również Vytautas, (...) archiwum ojca odnalazł około roku 1984, mając już doświadczenie w pracy fotografa. Materiał wydał mu się bardzo interesujący. Po raz pierwszy odbitki paszportowych zdjęć zrobione z filmu ojca zostały pokazane na wystawie w Pałacu Sztuk w Wilnie w 1987 roku. Później te portrety były pokazywane nie tylko na Litwie, ale także w galeriach na Łotwie, w Estonii, Polsce, Rosji, Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Fotografie drukowano w wielu publikacjach.
Począwszy od 1987 roku, zaczyna się zupełnie nowa historia tych zdjęć. W tym czasie ma bowiem miejsce swoista reinkarnacja fotografii. Bohater jakby ten sam, te same fotografie, tylko już w innym czasie, w innych okolicznościach i interpretowane w zupełnie inny sposób. Fotografie wywołane z negatywów przez młodszego Vytautasa są niewykadrowane, z widocznymi perforacjami; eksponowane nierozcięte i powiększone. Tak dokonuje się działanie przeciwne niż to wykonane przez ojca, dzięki czemu możemy zobaczyć jak pierwotnie wyglądały te fotografie, a zarazem dowiedzieć się, w jaki sposób były wykonywane fotografie paszportowe w latach 40. ubiegłego wieku.
Opracowanie na podstawie tekstu autorstwa Ieva Meilutė-Svinkūnienė
Vytautas V. Stanionis
Urodził się 27 października 1949 roku w Olicie. Fotografią zainteresował się w dzieciństwie, obserwując ojca przy pracy. W młodości największy wpływ miało na niego ożywienie fotografii, jakie miało miejsce na Litwie w latach 80. Pracował jako fotograf w fabryce i korespondent w różnych czasopismach. Był przewodniczącym Olickiego Oddziału Towarzystwa Foto-graficznego. Od 1994 roku pracował jako wolny strzelec. W latach 1988-1990 aktywny działacz litewskiego Sąjūdisu; od-znaczony Medalem Niepodległości Litwy. Od 1972 roku członek Litewskiego Związku Artystów Fotografików. Brał udział w różnych wystawach na Litwie i za granicą. Autor i redaktor publikacji o fotografii, kurator wystaw.
W 1996 i 2000 roku przyznano mu nagrodę Samorządu Olity w dziedzinie kultury. W 2000 roku uzyskał stypendium Ministerstwa Kultury Republiki Litewskiej, a w latach 2003-2004 oraz 2005 – indywidualne stypendium państwowe dla twórców sztuki i kultury. Obecnie mieszka i pracuje w Olicie.
Vytautas V. Stanionis - Fotografie do dokumentów - w DCF „Domek Romański“
Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański" Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Pl. bpa Nankiera 8, we Wrocławiu
Ekspozycja do 26 lipca 2014
"Zamkowe pejzaże alternatywne" Bogumiły Piazza-Składanowskiej w Malborku
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 1841
Muzeum Zamkowe w Malborku zaprasza na wernisaż wystawy "Zamkowe pejzaże alternatywne" Bogumiły Piazza-Składanowskiej w Malborku w czwartek 26 czerwca o godz. 17:00, Łaźnia Infirmerii na Zamku Średnim.
Wystawa jest autorskim spojrzeniem na malborski zamek. 40 prac wykonanych jest w szlachetnej technice dwuchromianowej gumy wiedeńskiej, jednej z najstarszych a zarazem najbardziej trwałych technik znanych w fotografii. To technika piktorialna, w której kluczową rolę odgrywa ręczna praca nad odbitką, mająca istotny wpływ na efekt końcowy i pozwalająca na uzyskanie prac unikatowych i niepowtarzalnych.
Autorka, Bogumiła Piazza-Składanowska tak pisze o sobie i swym fotografowaniu:
„Fotografuję, bo lubię... kocham to robić! Urodziłam się i mieszkam w Gdańsku. Fotografią zainteresowalam sie już w szkole podstawowej, ale na poważnie moja przygoda z "nią" zaczęła się w 1996 roku. Jestem członkiem Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego. Uczestniczyłam w wielu wystawach i konkursach zdobywając nagrody i wyróżnienia. Zdjęcia moje publikowane są w wydawnictwach albumowych ukazujących piękno Polski. Najchętniej spełniam się w fotografii portretu i pejzażu“.
Muzeum Zamkowe w Malborku, Łaźnia Infirmerii na Zamku Średnim
Wernisaż w czwartek 26 czerwca o godz. 17:00
Ekspozycję można oglądać do 31 sierpnia 2014
Patronat artystyczny: Okręg Gdański Związku Polskich Artystów Fotografików
Wystawa Ryszarda Horowitza "All That Jazz" w Ney Gallery&Prints
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 1783
Zapraszamy na wernisaż wystawy Ryszarda Horowitza "All That Jazz" w Ney Gallery&Prints w Warszawie 5 lipca 2014 roku (w sobotę) o godzinie 19.00.
Ryszard Horowitz światowej sławy artysta w latach ’50 i ’60 fotografował legendy polskiego i amerykańskiego jazzu. W Ney Gallery&Prints prezentowane będą prace Ryszarda Horowitza przedstawiające sylwetki znanych muzyków jazzowych, Krzysztof Komeda, Wojciech Karolak, Louis Armstrong, Pee Wee Russell, Sonny Rollins, Dave Brubeck to tylko nieliczni wybitni muzycy, którzy zostali uwiecznieni na fotografiach mistrza. Ekspozycja stanowi niezwykła kronikę czasu i miejsc, w których królowała muzyka Jazzowa.
Ryszard Horowitz urodził się w Krakowie w 1939 roku. Studiował w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych, następnie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Artysta fascynował się amerykańską fotografią i jej zadziwiającymi zastosowaniami w komunikacji. Dzięki pomocy jednego z amerykańskich uniwersytetów wyjechał do Nowego Jorku i rozpoczął studia na kierunku projektowania w Pratt Institute. Po ukończeniu szkoły pracował dla wielu agencji, między innymi jako art director w Grey Advertising. Pod koniec lat '60 otworzył własne studio fotograficzne co było początkiem realizacji wielkiej pasji, jaką stała się fotografia. Od tamtego czasu jego prace pokazywane były i zyskały sobie uznanie na całym świecie. W 1983 roku uznano go Amerykańskim Fotografikiem Roku. Pierwsze fotografie zaczął wykonywać mając czternaście lat. Fotografował przyjaciół, muzyków jazzowych, architekturę. Jego narzędziem była Leica z lat ’30, którą dostał od ojca. Pierwsze kompozycje Horowitza powstały pod powiększalnikiem. Stosował metodę maskowania na wielkoformatowej błonie. Obecnie pracuje na najnowocześniejszym sprzęcie cyfrowym. Jego fotografie mają bezpośredni związek z komputerem. Jest Prekursorem komputerowego przetwarzania fotografii; współzałożycielem amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografików Reklamowych APA.
Ekspozycję odwiedzać będzie można do 20 sierpnia 2014 r.
Galeria czynna: wt. – pt.: 12.00 – 19.00, sb. – ndz.: 13.00 – 18.00
Warszawa, ulica Spokojna 7/2
Wstęp bezpłatny
Wystawa Sebastiana Stasiuka "Inferus nuditate"
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 2072
Wernisaż odbędzie się 24 czerwca, godz. 20, w Klubogalerii Tygmont Live Club w Warszawie przy ulicy Mazowieckiej 6/8.
"Kolekcja 18 zdjęć przygotowywane w warunkach studyjnych, to wyraz mojego zainteresowania rysunkiem, światłem i bryłami. Fotografia aktu to próba zawarcia w zdjęciach pewnego paradoksu. Samo w sobie ciało jest uwikłane w człowieka i łatwe do zniszczenia. Rozpada się pod ciężarem czasu. Jednak to samo ciało było od zawsze elementem cywilizacji poprzez sztukę i jest uniwersalnym jej symbolem nie zależnym zupełnie od czasu i miejsca. Indywidualnie ciało jest płynem, kształtowanym przez nasze życiorysy ale jest też najbardziej uniwersalnym elementem rzeczywistości. Samo fotografowanie to dodanie dodatkowego wymiaru do mojej codzienności. W tym dodatkowym wymiarze nie ma miejsc na ideologie i doktryn ekonomiczne. Możliwość znalezienia się poza czasem kiedy się go zamraża migawką aparatu. W takiej dodatkowej przestrzeni nie muszę werbalizować moich myśli, a tylko przenosić je na nośnik jakim są właśnie zdjęcia."
Sebastian Stasiuk ur. 28 marca 1988 r. w Sokołowie Podlaskim, mieszkający w Warszawie fotograf i inżynier elektrotechnik.W latach 2007 - 2014 studiował na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej (Elektrotechnika, Specjalność Technika Świetlna). W toku studiów związał się z Klubem Filmowo-Fotograficznym PW „Focus” i uczestniczył od 2007 r. w jego działalności i wystawach. Od grudnia 2009 r. pracuje jako zawodowy fotograf mający za sobą do chwili obecnej ponad 30 poważnych projektów fotograficznych. Od 2010 r. na stałe związany jest z firmami prywatnymi Parkiet Studio oraz 5Element. Ponadto współpracuje m.in. z zespołami muzycznymi oraz projektantami mody, biżuterii, zajmując się przygotowaniem oprawy fotograficznej wydawnictw i płyt. Od czerwca 2011 do stycznia 2012 r. pracował jako redaktor i realizator testów profesjonalnego sprzętu fotograficznego w Sun House Media publikujący na stronie Fotopolis.pl. Od maja do sierpnia 2013 r. pełnił funkcję asystenta w zespole projektowym firmy ILF Consulting Engineers Polska uczestnicząc w tworzeniu dokumentacji technicznej instalacji elektrycznych na potrzeby nowobudowanej II Linii Metra Warszawskiego.
Wernisaż 24.06.2014, godzina 20.00
Klubogaleria Tygmont Live Club, ul. Mazowiecka 6/8, Warszawa
Wystawa czynna do 28 lipca 2014.
Kurator: Anna Schwenk
Wstęp: wolny