Menu wortalu
Wystawa fotografii z okresu I wojny światowej w Poznaniu
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 6889
W Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu można obejrzeć unikalną wystawę fotografii z okresu I wojny światowej autorstwa Gustava Broža, Jana Myšički i Jendy Rajmana, pt. Fotografowie Wojny.
Wystawa Fotografowie wojny przedstawia prace trzech wielkich czeskich fotografów, żołnierzy armii austro-węgierskiej. Ich fotografie i zachowane negatywy, o których nie wiedziano przez ponad 90 lat, stanowią odkrycie na skalę światową, szczególnie, że historia fotografii zna mało nazwisk fotografów I wojny światowej, a tym bardziej ich całościowego dzieła. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności, kurator wystawy Jaroslav Kučera otrzymał setki szklanych negatywów i błon arkuszowych Gustava Broža i Jana Myšičky a wnuk Jendy Rajmana, Pavel Hančar przyniósł mu dziesiątki fotografii pocztówkowego formatu autorstwa swojego dziadka.
Gustav Brož – jego nazwisko było już wcześniej łączone z kilkoma fotografiami wojennymi oraz ich szczegółowymi opisami. Brož początkowo walczył na froncie włoskim, później został przesunięty na wschód, na front rosyjski, gdzie powstała większość jego najlepszych fotografii. W połowie roku 1916 zdezerterował do Rosji. Fotografie o tytułach W naszej kuchni, Skok psa sanitarnego, czy Wędzarnia polowa obecnie należą do skarbów czeskiej a także światowej fotografii.
Jan Myšička – niesamowity zbiór setek starannie uporządkowanych i opisanych negatywów i odbitek Jana Myšički, przez trzydzieści lat przetrzymywał na strychu nauczyciel Josef Bohuňovský, który otrzymał je od jedynej córka Myšički, pani Mohelskiej. J. Myšička walczył w węgierskim Egerze oraz na froncie włoskim, gdzie dwukrotnie został ranny.
Jenda Rajman – wyjątkowa kolekcja fotografii Jendy Rejmana to autorskie powiększenia; negatywy jego prac nie zachowały się. Rajman przez całą wojnę pracował w szpitalu wojskowym w Podmelcu, na terenie dzisiejszej Słowenii i fotografował tamtejsze życie codzienne. Okrucieństwa wojny widział z bliska, codziennie przyjmując poważnie rannych żołnierzy z pierwszej linii frontu. Na jednej z jego fotografii, na nodze fotografowanego żołnierza widnieje napis 50 000. ranny.
Fotografowie Wojny – wystawa
Od 13 sierpnia do 7 września 2014 roku
Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918–1919
Poznań
Wystawa Joanny Bonder "Paruzja" w Galerii "Za Szafą" we Wrocławiu
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 6619
Dolnośląski Okręg ZPAF zaprasza w czwartek 14 sierpnia o godz. 18:00 do Galerii "Za Szafą" na wernisaż wystawy Joanny Bonder zatytułowanej "Paruzja".
Joanna Bonder, „Paruzja”
Umierający ludzie w zimnym szpitalu, zatłoczone metro, ruchliwy pasaż handlowy, wierni modlący się w kościele, spotkanie z rodziną – oto jak według wrocławskiej artystki Joanny Bonder wygląda Dzień Pański. Drugie przyjście Chrystusa zwiastowane jest jako wielki dzień w religiach chrześcijańskich.
Tu widzimy jednak modela ucharakteryzowanego na Jezusa jako przeciętnego, niczym nie wyróżniającego się z tłumu młodego człowieka. Czy rzeczywiście końcu świata i ponownemu przyjściu będzie towarzyszyła generalna zagłada? Czy może tak jak w wierszu Czesława Miłosza: "A którzy czekali błyskawic i gromów / Są zawiedzeni. / A którzy czekali znaków i archanielskich trąb / Nie wierzą, że staje się już. / (...) Tylko siwy staruszek, który byłby prorokiem / Ale nie jest prorokiem, bo ma inne zajęcie / Powiada przewiązując pomidory: / Innego końca świata nie będzie" ?
fot. Joanna Bonder
Greckie słowo παρουσία (parousia) oznacza przybycie władcy, panującego, oficjała, aby rozwiązać kłopotliwą sytuację. 'Parousia' to dosłownie 'przybycie', 'przyjazd'. W polskich tłumaczeniach Biblii używa się słowa 'przyjście'. W pracy Bonder nie ma apokaliptycznych wizji – Chrystus przychodzi cicho jako milczący świadek ludzkiego bólu, ale też jako obserwator codziennego życia. Jednocześnie jako realny, stojący w tłumie ludzi młodzieniec, i jako postać spoza innego świata: ignorowany, niezauważany.
W filmie Wima Wendersa "Niebo nad Berlinem" świat czarno-biały, to świat przezroczysty widziany oczyma aniołów, którzy mogą przenikać ludzkie myśli i dusze. Świat w kolorze jest światem realnych, prawdziwych ludzi. Joanna Bonder odwraca ten zabieg: to Chrystus jest postacią żywą, a przestrzeń w której się porusza jest monochromatyczna, niema i bezosobowa.
Jacek Żebrowski
fot. Joanna Bonder
fot. Joanna Bonder
fot. Joanna Bonder
fot. Joanna Bonder
fot. Joanna Bonder
fot. Joanna Bonder
fot. Joanna Bonder
Opis autorki:
W swojej realizacji pt. „Paruzja” próbuję odejść od estetyki patosu towarzyszącej wielu przedstawieniom tego tematu, zbyt dosłownie odnoszącym się do symboliki dnia pańskiego zawartej Biblii. W „Eschatologii biblijnej nowego testamentu” o. Augustyna Jankowskiego, czytamy: „Paruzja miewa w Piśmie św. także znaczenie zupełnie świeckiego przybycia i obecności tj. Jdt 10,18; 2 Mch 8, 12, 21; 2 Kor 7,6; 10,10; Flp 1, 26; 2, 12. ”. Jeżeli chodzi o badania współczesnych teologów to podają oni, że „już” i „jeszcze nie” – paruzja ma miejsce, stąd też moja decyzja o wieku modela – już dorosły jednak jeszcze nie w wieku chrystusowym.
Przedstawiając moment, który „ma się stać” i nie był wcześniej historycznie odnotowany, naturalnie więc przedstawiam go tu i teraz. W mojej pracy jedynym elementem demaskującym i historycznym jest symboliczna korona cierniowa, niejako uwidaczniająca się jedynie dzięki zabiegowi „zrobienia” zdjęcia. Jakby sam noszący nie czuł jej ciężaru, nie różnił się niczym od pozostałych postaci. Taki zabieg formalny może mieć swoje uzasadnienie w momentach współcześnie towarzyszących objawieniom.
Osobą „grającą” Jezusa uczyniłam swojego brata Krzysztofa, wśród wielu powodów do najważniejszych wliczam znaczenie jego imienia z greckiego Christophoros co znaczy „ten, który niesie Chrystusa”.
Joanna Bonder urodzona w 1987 we Wrocławiu, absolwentka kierunku Sztuka Mediów na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. W 2012 roku otrzymała Stypendium artystyczne Prezydenta Wrocławia oraz Stypendium Rektora dla najlepszych studentów. Swoje projekty realizuje przez budowę obrazów multimedialnych i fotograficznych, łącząc techniki tradycyjne z nowymi mediami. Autorka często sięga do rozwiązań konceptualnych, jej prace mają charakter uniwersalny jednocześnie niosą ładunek osobistych przeżyć i odniesień.
Wystawa Joanny Bonder "Paruzja" w Galerii "Za Szafą"
Galeria "Za Szafą" - Dolnośląski Okręg ZPAF, ul. Św. Marcina 4, Wrocław
Wernisaż w czwartek 14 sierpnia o godz. 18:00, ekspozycja do 14 września 2014
Wystawa fotografii "jazz &... " Janusza Różańskiego i Anety Zalejskiej CKŚ w Nakle Śląskim
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 5416
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zaprasza do Centrum Kultury Śląskiej, Pałac w Nakle Śląskim na wernisaż wystawy "jazz &... " Janusza Różańskiego i Anety Zalejskiej w środę 20 sierpnia o godz. 18:00
fot. Janusz Różański
Idea wspólnej wystawy autorów zrodziła się podczas koncertu Pata Martino na minionej 16. Bielskiej Zadymce Jazzowej. Jazz połączył dwie postawy twórcze, w formach artykulacji różne, a jednak spójne, komponowanie postaw jest właściwością dynamicznych zjawisk gatunku i ma coś w sobie z aury jam session. Bez uogólnień, że muzyka zbliża, w rzeczy samej to rodzaj celebrowania atmosfer od skupienia do euforii, od rozumienia po trans, od wysłuchania do przeżycia, od zamierania do podjęcia rytmu, i puls, podążanie za synkopą... Na sali setki, setki uwspólnionych dusz i przed nimi synkopa, albo riff... Z wielu nas kochających muzykę, osobliwie jazz, z wielu my, czasem liczni a czasem kameralni z aparatem w dłoni, często na kolanach, po omacku, wyróżnieni, cisi w skupieniu wielokrotnym, choć głośni technicznie, jednak wtopieni w falę emocji...
Fotografia koncertowa to szczególny rodzaj reportażu, który łączy w sobie wszelkie elementy spektaklu niemal teatralnego, z jego przestrzenią, aktorami i grą świateł, ale przede wszystkim pozwala na dotknięcie nieprzewidywalnego - improwizacji i wielkiej emocji łączącej muzyka z jego teatrem duchowym i z tą częścią tonącej w mroku sali, gdzie jazz pulsuje w nas. Kiedy przebrzmią synkopy i improwizacje, zatrzymujemy jazz w sobie i by kolejny raz ożywić emocje oraz poczuć klimat, sięgamy po płytę czy fotografie. Wtedy wiemy, że jeśli nam się udało zatrzymać chwilę w locie, to spełniliśmy nasz jazz. Jednakże nie ulegamy poczuciu nasycenia a formułę pozostawiamy otwartą... "jazz&..."
Kurator wystawy: Krzysztof Miller
Janusz Różański. Malarz, grafik, fotograf – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydziału Grafiki w Katowicach. Twórca autorskich wystaw malarstwa w Polsce i za granicą, uczestnik wystaw zbiorowych m. in. w konkursach 38 Bielska Jesień, IV Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej w Trójmieście, Biennale Małych Form Malarskich w Toruniu czy Biennale Młodej Sztuki w Bełchatowie z nagrodzonymi pracami.
fot. Janusz Różański
Autor wystaw fotograficznych towarzyszących imprezom muzycznym w Polsce i za granicą. Od wielu lat współpracuje z Radiem Katowice projektując wydawnictwa muzyczne w tym wielokrotnie nagradzane nominacjami i nagrodami Fryderyków, oraz tytułami Złotych i Platynowych Płyt, projektuje także dla agencji wydawniczych, wśród projektów są opracowania płyt jazzowych artystów takich jak Soundcheck, Grzegorz Nagórski, Urszula Dudziak i innych, a także płyt muzyki poważnej m. in. Kwartetu Śląskiego, Filharmonii Śląskiej czy Antologii Organów Śląskich, współpracuje z festiwalami muzycznymi m. in. Green Town of Jazz w Zielonej Górze i Festiwal Wojtka Belona w Busku-Zdroju projektując materiały promocyjne. Fotografie publikuje m. in. w Jazz Forum. Z festiwalem Lotos Jazz Festival – Bielską Zadymką Jazzową sympatyzuje od wielu lat projektując okładki płyt – nagrody konkursowej Festiwalu – dla wydawcy Radia Katowice, od 6 lat aktywnie tworzy reportaże fotograficzne zdarzeń Festiwalu, na 14 Zadymce instalacja szklana była prezentowana jako autorska wystawa pod nazwą „3 x jazz, listen, see & feel”.
Aneta Zalejska. Pełna pasji częstochowska fotograf, zadebiutowała w tym roku autorską wystawą fotografii pt. „Dźwięk uchwycony w kadrze”. Od trzech lat autorsko dokumentuje fotograficznie projekt Janusza Yaniny Iwańskiego - „The Acoustic Plus”. W tym roku jej zdjęcia gościnnie ukazały się na płycie „Złota Edycja Projekt Grechuta” zespołu Plateau.
fot. Aneta Zalejska
"Charakterystyczny w fotografiach Anety jest ekspresyjny, intymny i wielopłaszczyznowy sposób uchwycenia i oddania poprzez fotografię pracy twórczej muzyków. W środowisku muzycznym odnajduje się bardzo szybko, co pozwala jej wniknąć w ten specyficzny świat i przebywać za kulisami oraz niejednokrotnie pracować z muzykami na scenie, mimo iż sama muzykiem nie jest. Ogromna wrażliwość na otaczający świat i dźwięki z niego płynące dają jej inspirację.
fot. Aneta Zalejska
Muzyka, a w szczególności jazz, który otwiera duszę, porywa, przeszywa, tnie a jednocześnie otula sobą w przepiękny sposób dając uniesienie, jest dla Anety istotnym bodźcem podczas pracy z aparatem, a umiejętność postrzegania w nieco inny sposób ekspresji ludzkiego przekazu próbuje złapać w kadrze..."
Wystawa do 15 września 2014
Krzysztof Saj „Sceny ulicy“ w Muzeum Miejskim Wrocławia
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Wystawy
- Odsłony: 6616
W piątek 29 sierpnia o godz. 17:00, odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Krzysztofa Saja „Sceny ulicy“ w Muzeum Miejskim Wrocławia.
Krzysztof Saj, jeden z najciekawszych artystów fotografików młodego pokolenia, zaprezentuje w Muzeum Miejskim Wrocławia w Starym Ratuszu zbiór kilkudziesięciu fotografii, czarno-białych i kolorowych, wykonanych w europejskich miastach w latach 2003-2014.
fot. Krzysztof Saj
Prace Krzysztofa Saja charakteryzują się specyficznym stylem w obrazowaniu miejskich scen ulicznych, zestawionych w układzie dyptyków, ukazujących asocjacje miedzy różnymi miejscami, przefiltrowanych przez subiektywne podejście w kadrowaniu, wydobywaniu dynamicznych elementów danego obrazu, a będących zarazem zapisem zastanej sytuacji, bez ingerencji nowoczesnych programów graficznych czy inscenizacji danej sytuacji. Inspiracją dla artysty jest pulsujące życie miasta, zestawione z tym co stateczne, bezruchem jest kontekstem dla dynamiki.
fot. Krzysztof Saj
fot. Krzysztof Saj
Artysta ciekawie zestawia mieszkańców miast z ich miejskim tłem w wydaniu reklam, światła czy architektury. Miasto w "Scenach Ulicy" jest złapane "na gorąco". Uderza ulotność prezentowanej chwili, a jednocześnie wszystkie fotografie to kadry wycięte ze statecznej, często ponadczasowej, miejskiej scenografii. Dzięki temu artysta daje widzowi możliwość spojrzenia na miasto z innej perspektywy. Ten subiektywny dokument może służyć budowaniu - również subiektywnych - wielowątkowych odbiorczych interpretacji.
fot. Krzysztof Saj
fot. Krzysztof Saj
fot. Krzysztof Saj
Krzysztof Saj, urodzony w 1982 roku we Wrocławiu, skończył historie sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim, absolwent Międzynarodowego Forum Fotografii. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików, brał udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych m. in. we Wrocławiu, Łodzi, Berlinie i Lwowie. Jego fotografie były publikowane w magazynach Format, Art&Business, Rita Baum, Odra, Almanach Sztuki. Stale współpracuje z Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz pismem artystycznym Format.
Muzeum Miejskie Wrocławia, Stary Ratusz
Wernisaż w piątek 29 sierpnia o godz. 17:00,
Wystawa czynna do 5 października 2014