Menu wortalu
„Many Hands” - konkurs dla młodych artystów
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 16260
Okręg Warszawski ZPAF zaprasza młodych artystów do udziału w konkursie „Many Hands” organizowanego w ramach festiwalu Warsaw Photo Days 2014.
Many Hands Make Light Work to prywatna kolekcja fotografii, której tematem jest ingerencja ręki artysty w dzieło. Ingerencja polega na kreatywnych działaniach na odbitce, negatywie, slajdzie czy obiekcie. Wynikiem tych interwencji są dzieła “sygnowane”, posiadające osobisty, autorski “stempel”.
Konkurs MANY HANDS jest skierowany do młodych artystów (do 35 roku życia) i ma na celu promocję młodych talentów oraz idei kolekcjonowania sztuki. Wybrana przez jury, zwycięska praca zostanie zakupiona do Kolekcji i zaprezentowana na stronie www.manyhands.pl.
Ogłoszenie wyników nastąpi w trakcie finisażu Warsaw Photo Days w dniu 23 listopada 2014 (niedziela) o godz. 18:00 w KINO. LAB - CSW Zamek Ujazdowski.
Skład jury oceniającego prace:
Dominika Chazanow – właścicielka kolekcji MANY HANDS MAKE LIGHT WORK
Katarzyna Majak – kuratorka kolekcji MANY HANDS MAKE LIGHT WORK
Prof. Grzegorz Przyborek – artysta w zakresie fotografii, rysunku, rzeźby i instalacji; wieloletni pedagog
Katarzyna Sagatowska – fotografka, kuratorka projektu FOTOGRAFIA KOLEKCJONERSKA
Bownik – artysta
Zgłoszenia do konkursu należy nadesłać do północy dnia 14 listopada 2014
na adres konkurs@manyhands
Zgłoszenie musi zawierać:
a) plik w formacie pdf zawierający proponowaną jedną lub cykl fotografii z konkretnego projektu
(rozdzielczość 72 dpi, objętość pliku do 5MB).
b) plik w formacie pdf zawierający opis – max. 1800 znaków, w tym:
* opis projektu, którego praca jest częścią oraz link do strony www z projektem
* proponowaną cenę sprzedaży brutto
* informację czy projekt był już prezentowany (jeśli tak, to gdzie)
* format i opis techniczny (w tym nakład, własności archiwalne)
* biogram autora
* dane teleadresowe (adres e-‐mail, nr telefonu, Skype, adres korespondencyjny)
Zgłoszenia nie spełniające powyższych wymogów nie będą brane pod uwagę.
Zgłoszenie pracy do konkursu jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu Konkursu dostępnego na stronie www.manyhands.pl
Grand Prix Fotofestiwal 2015 w Łodzi – OPEN CALL
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 16230
Otwarty został nabór projektów Grand Prix Fotofestiwal 2015 w Łodzi – konkursu, w którym nagradzani są artyści o wyjątkowej osobowości i projekty prezentujące odważne wizje. Prace można przesyłać do 1 grudnia 2014. Jest to kolejna edycja Grand Prix Fotofestiwal – konkursu, w którym nagradzani są artyści o wyjątkowej osobowości i projekty prezentujące odważne wizje. Nagroda przyznawana jest od 9 lat, a wystawa prezentowana w wyjątkowych pofabrycznych salach galeryjnych jest jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń Fotofestiwalu. W jury zasiadają międzynarodowi eksperci zajmujący się współczesną fotografią, wśród nich, m.in.: Alison Nordström – międzynarodowy kurator, były dyrektor działu fotografii George Eastman House, Henriette Hinz – Triennial of Photography Hamburg czy fotograf Rafał Milach.
Spośród nadesłanych zdjęć jury wybierze jednego zwycięzcę i dziewięciu finalistów. Zwycięzca otrzyma nagrodę 10.000 zł. Zdjęcia finalistów i zwycięzcy będzie można zobaczyć podczas 14. edycji Fotofestiwalu, na przełomie maja i czerwca 2015 roku. Zaproszenie skierowane jest do fotografów indywidualnych. Formuła konkursu jest otwarta i nie zakłada ograniczeń tematycznych, wiekowych ani geograficznych.
FOTOFESTIWAL – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi – spotkania, wystawy w całym mieście, dyskusje o fotografii, wyjątkowi ludzi, niezwykłe industrialne przestrzenie. FOTOFESTIWAL to miejsce spotkań dla wszystkich, dla których fotografia jest sposobem na życie.
Nagrody:
- 10.000 zł – Nagroda Główna,
- wystawa finalistów podczas Fotofestiwalu w Łodzi (ok. 20.000 widzów),
- pokazy slajdów finalistów podczas międzynarodowych festiwali fotografii,
- autorzy 50 najlepszych projektów nadesłanych na konkurs zostaną zaproszeni do bezpłatnego udziału w Przeglądzie Portfolio Fotofestiwalu 2015.
Jury:
Alison Nordström – międzynarodowy kurator, były dyrektor działu fotografii George Eastman House, USA
Henriette Hinz – Triennial of Photography Hamburg, Niemcy
Peggy Sue Amison – dyrektor artystyczna Sirius Arts Center w Cobh, Irlandia
Krzysztof Candrowicz – dyrektor FOTOFESTIWALU Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi, Polska
Alessandra Copadacqua – Studio Maragoni we Florencji, Włochy
Anna-Kaisa Rastenberger – Fińskie Muzeum Fotografii, Finlandia
Bill Kouwenhoven – niezależny krytyk fotografii, kurator, Wielka Brytania
Erik Vroons – redaktor magazynu GUP, Holandia
Adam Mazur – kurator, redaktor naczelny magazynu SZUM, Polska
Rafał Milach – fotograf, współzałożyciel kolektywu Sputnik, Polska
Marta Szymańska – Fundacja Archeologii Fotografii, Polska
Jakub Śwircz – kurator i wykładowca, Polska
Do nadsyłania zdjęć organizatorzy zapraszają wszystkich fotografów. Program Grand Prix nie zakłada żadnych ograniczeń dotyczących tematu, techniki wykonania zdjęć lub ich ilości. Proszą jednak o nieprzysyłanie pojedynczych zdjęć. Więcej informacji TUTAJ
Zgłoszenie należy przesyłać:
e-mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgłoszenie powinno zawierać:
- wypełniony formularz wraz z opisem projektu
- wszystkie prace wchodzących w skład projektu,
- potwierdzenie opłaty (wydruk, skan).
- warunkiem uczestnictwa jest wniesienie opłaty rejestracyjnej w wysokości 100 zł (lub 35$ lub 25€).
Prace można składać do 1 grudnia 2014 roku
Fundacja Edukacji Wizualnej
ul. Tymienieckiego 3
90-365 Łódź
Spacerkiem przez fotografię. Warsztaty z Arturem Rychlickim w Domu Kultury w Rybniku-Chwałowicach
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 15344
Spotkania poprowadzi Artur Rychlicki - fotograf, pedagog, filozof, twórca autorskich warsztatów fotografii.
Warsztaty są skierowane do osób, które już doświadczają fotografowania i chciałyby poszerzyć swój język estetycznego i artystycznego wyrazu i zbliżyć się tym samym do umierającego powoli humanizmu.
Będą to próby nauki szerokiego rozumienia fotografii, czyli jak filozofować przy pomocy aparatu fotograficznego. To sposób myślenia o nas samych i otaczającym nas świecie jest niezwykle ważny w fotografii. Najważniejsze jest to, co kryje się za zdjęciem a nie jego “płaska” powierzchnia.
O co w tym wszystkim chodzi? Na te i inne pytania poparte wizualizacją i bogatą ikonografią, padną odpowiedzi na warsztatach w DK Chwałowice. Bo będą to zajęcia na temat znaczenia wrażeń zmysłowych w fotografii, często z naciskiem na uczucia.
Cena warsztatu - to jedyne 20 zł. Ilość miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń!
Szczegółowych informacji udziela Krzysztof Łapka, przyjmujący zgłoszenia udziału:
telefon 513 064 196, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Artur Rychlicki jest krakowskim fotografem, studiował filozofię, swoje prace wystawiał w Polsce, Wielkiej Brytanii, Danii, prowadził tam również warsztaty fotograficzne. Współpracował w projektach artystycznych m. in. z Richardem Demarco oraz Andrea Cusumano. Specjalizuje się w fotografii analogowej (techniki srebrowe) oraz technikach szlachetnych (m. in. guma chromianowa). Na zajęciach warsztatowych prowadzi również wykłady z historii fotografii, sztuki oraz z zagadnień związanych z estetyką. Od dziecka związany ze sztuką i osobą Tadeusza Kantora (jest synem aktorów od lat współpracujących i związanych z teatrem "Cricot 2"). Autor znaczących wystaw m. in. wystawy pt. „Podróżni”, która stanowi ogólną refleksję na temat drogi każdego człowieka, poszukiwania i spotykania innych osób.
Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach, ul. 1 Maja 91B, Rybnik
Spotkanie I: Artur Rychlicki "Sztuka fotografii - wewnętrzny obraz fotografa"
Sobota 11 października 2014 - początek o godz. 10.00
Uwaga! ruszyła 14 edycja Warsztatów Fotograficznych w Katowicach.
Zupełnie inne warsztaty, czyli jak filozofować przy pomocy aparatu fotograficznego.
Informacje: 501 865 008 lub 601 928 339, Katowice ul. Drzymały 9/6
Henryk Kuś "Fotografia - medium nie w pełni elastyczne" w Pile
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 16191
Muzeum S. Staszica w Pile zaprasza w sobotę 18 października o godz. 11:00 na spotkanie z Henrykiem Kusiem ,,Fotografia - medium nie w pełni elastyczne".
W dniach 13-31 października 2014 roku na terenie Wielkopolski odbywa się II Wielkopolski Festiwal Fotografii im. Ireneusza Zjeżdżałki. Festiwal zorganizowany przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu jest prezentacją ambitnej fotografii oraz promocją wielkopolskich twórców. Do udziału w imprezie akces partnerstwa zgłosiło szereg instytucji i organizacji pozarządowych z 40 wielkopolskich miast, które na swoim terenie organizują wystawy, spotkania i warsztaty fotograficzne. Festiwal to łącznie ok. 60 imprez. Istotnym elementem Festiwalu jest 16 wystaw fotografii zaprezentowanych w galeriach Poznania. To najbardziej wartościowe projekty fotograficzne, jakie obecnie realizowane są przez wielkopolskich fotografów. Przedstawieni zostaną także artyści o wielkopolskim rodowodzie, obecnie żyjący i pracujący poza granicami kraju. Informacje o tych działaniach WBPiCAK opracowała w formie obszernego, festiwalowego katalogu, który stanowi swoistą inwentaryzację stanu fotografii w Wielkopolsce […] Władysław Nielipiński
Henryk Kuś – dr nauk humanistycznych (Wydział Filozofii KUL JP II na podstawie pracy „Wizja człowieka i kultury w teorii sztuki Josepha Kosutha”), członek Związku Polskich Artystów Fotografików.
Od 1980 zajmuje się krytyką i teorią sztuki. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki w 2002. W 2008 otrzymał grant prowincji Gelderland (Holandia) na realizację wystawy „Młode Pokolenie” (wystawa w Lublinie i Arnhem). W 2013 stypendysta Marszałka Województwa Lubelskiego (wystawa „Simple Passed” – pracownia fotografii Teatru NN w Lublinie). Ostatnio prezentował swoje prace na wystawie „Foto-obiekt” eksponowanej w galeriach: „Propaganda” w Warszawie, 2013; CSW „Elektrownia” w Radomiu, 2013/2014; „Imaginarium” w Łodzi, 2014; BWA w Kielcach, 2014.
„ […] W dokonaniach wielu współczesnych twórców fotografii ucieka prawie wszystko; kształt przedstawień, ostrość, kompozycja. Jest to jakby przypadkowa całkowicie bezcelowość, a jej wynik – obraz – sytuuje się gdzieś pomiędzy intencją jego uzyskania, a satysfakcją z potwierdzenia własnego istnienia poprzez fakt jego pozyskania. Czy jest zatem jedynie zachowaniem ludycznym?
Z całą pewnością nie. Jest tak jak w każdej innej epoce z eksterioryzacją ludzkiej wrażliwości. Narzędziem do jej ujawnienia, jej możliwości, a i dobór środków wypowiedzi wskazuje na stan emocjonalności obecnego pokolenia twórców. Jest to po prostu prawda tego pokolenia uwidoczniona w dziele. Pytanie, czy jest to cała prawda, czy tylko jej część, jest już pytaniem o całkiem innej treści. Brak i nieuznawanie jakichkolwiek kryteriów, które mogłyby stanowić podstawę do oceny tego, co jest sztuką, a tym co już nią nie jest, powoduje również sytuację, którą możemy nazwać „spontanicznym wyznaniem artystycznej wiary”. Wyznaniem, które należy uznać, nad którym należy się pochylić, ale w które nie do końca trzeba wierzyć. Często w naszym środowisku słyszy się, że te czy inne prace są nie na poziomie – zawsze wtedy jawi mi się w głowie wątpliwość, a niby co go ma wyznaczać? Oczywiście jedynie arbitralne preferencje ustanawiającego, oparte najczęściej o absolutyzm władzy sądzenia. Orzekanie, co jest dobre, a co złe, co właściwe, a co nie jest właściwe, co jest, a co nie jest na poziomie, musi mieć zawsze jakieś kryterium rozsądzające, a żywa tkanka kultury nie jest zamkniętym systemem dedukcyjnym, aby mogła je łatwo dostarczyć […]. Rozsądek, jak na początku swojej „Rozprawy o metodzie” mówi Kartezjusz, to rzecz między ludźmi najlepiej rozdzielona, bo każdy uważa, że ma go w wystarczającej ilości, to stosując go do współczesnej aktywności twórczej, można by dojść do wniosku, iż niektórym jest go brak. Faktem jest jednak, że wobec niemożności uzgodnienia kryterium bądź zespołu takich kryteriów, które uznawałyby, iż to jest, a to nie jest dziełem sztuki, należy pozostać, jak się wydaje na najbardziej wygodnym i komfortowym stanowisku, i uznać, że są to zasadniczo rzeczy nierozstrzygalne […]. Tożsamość twórcy jest prawie w pełni tożsama z tym, co jest możliwe do uzyskania na drodze fotograficznego zapisu obrazu. Problem ten stawia pytanie o tożsamość samej fotografii. Nie jest to już problem pretensji fotografii jako medium odnoszącego się do zapisu realnego świata, ten bowiem został rozstrzygnięty na gruncie studiów semiotycznych nad obrazem. Fotografia nieodmiennie jako wytwór wskazuje na siebie samą, a zatem jedynie reprezentuje to, co jest na niej przedstawione. Pytanie tyczy się jakby esencjonalności fotografii; można by je sformułować, ile jest jeszcze fotografii we współczesnej fotografii? […] Parametry tyczące się światła, a nie sposobu jego zapisu, decydują według Wojneckiego o realności medium. Wnoszę, że z tym poglądem trudno się nie zgodzić, inaczej wszyscy ogarnięci szlachetną pasją fotografowania mogą być skazani na oddalenie się od tych pierwotnych definicji płynących z etymologicznego rozumienia tego, czym w swej istocie jest fotografia – zapisem światłem […] ”.
Henryk Kuś, Fotografia – medium nie w pełni elastyczne, fragmenty.
Galeria Muzeum S. Staszica, ul. Browarna 18, Piła
Spotkanie w ramach II Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki
w sobotę 18 października o godz. 11:00
Kurator Galerii: Wojciech Beszterda