Kategoria: Wystawy
Odsłony: 2172

28 czerwca, o godz.18:00 w Brain Damage Gallery przy ulicy Cichej 4 w Lublinie odbędzie się wernisaż wystawy Marthy Cooper: "Evolution of a Revolution”. Jest to pierwsza prezentacja prac artystki w Polsce, z jej osobistym udziałem i komentarzem. 

Martha Cooper - prekursorka dokumentacji kultury miejskiej, uważana za matkę chrzestną graffiti i hip-hopu. Kobieta, która za pomocą aparatu ukształtowała nasze wyobrażenia o nowojorskich ulicach. Jest jedną z najważniejszych fotografek XX wieku.

"Evolution of a Revolution" to podróż w czasie, w którą zabiera nas Martha Cooper. Poczynając od lat 70’ XX wieku zobaczymy Nowy Jork – jego mieszkańców, ich codzienne życie, a co najważniejsze - narodziny i rozkwit sztuki ulicznej. Tytułowa "Rewolucja", czyli eksplozja nowojorskiego graffiti na przełomie lat ’70 i ’80 XX, którą Martha Cooper uchwyciła w przełomowych dla kultury światowej fotografiach, nie będzie jedynym elementem wystawy.
Równie wiele uwagi poświęcone zostanie "Ewolucji" zjawiska sztuki i kultury ulicznej na przestrzeni lat. Z Ameryki - podążając drogą, którą przebyła Martha Cooper, aby poznać świat graffiti - dotrzemy aż do Japonii. Zobaczymy także, jak zjawisko sztuki miejskiej ewoluowało i jak - w jej oczach - owa rewolucja wygląda dziś.

Martha Cooper (ur. 1940 r., w Baltimore, USA) fotografować zaczęła w wieku 6 lat za sprawą ojca - pasjonata tej formy sztuki i właściciela sklepu fotograficznego. Od samego początku najbliższe jej było dokumentowanie tego, "co na ulicy ekscytujące” i znaczące w danym czasie, i w danym społeczeństwie. Niewątpliwie na jej sposób postrzegania świata wpłynęły transkontynentalne podróże - w tym wolontariacki pobytu w Tajlandii z Korpusem Pokoju, studiowanie etnologii i sztuki, czy w końcu ukończenie antropologii na Oxfordzie. Martha Cooper związana była m.in. z New York Post, czy National Geographic. W 1984 roku wydała wraz z H. Chalfantem, swoją pierwszą książkę Subway Art. Pionierską i do dziś jedną z najważniejszych publikacji o szeroko rozumianej sztuce ulicznej.

Po wernisażu odbędzie się otwarte spotkanie z Marthą Cooper organizowane w ramach LFG:ALL MY CITY - facebook

Wstęp: wolny.

Na wystawie będzie możliwość nabycia sygnowanych, kolekcjonerskich printów w limitowanym nakładzie 40 sztuk.
A także książek autorstwa Marthy Cooper.

fot. Martha Cooper

fot. Martha Cooper

fot. Martha Cooper

fot. Martha Cooper

One of the most important photographers of the 20th century. Pioneer documentarian of urban culture, considered to be the god-mother of graffiti and hip-hop. Woman who with the help of her camera shaped our imagination of New York city streets.

Brain Damage Gallery proudly invites you to the grand opening of the exhibition “Martha Cooper: Evolution of a Revolution” on the 28th of June at 6PM. Never shown before in Poland, featuring the artist herself.

In “Evolution of a Revolution,” Martha Cooper takes us on a journey through time and place. Beginning from the 1970s New York we will see the everyday life of the city’s inhabitants and, what is most important, the birth and development of street art. The exhibition will not be devoted only to the “revolution”, being the explosion of graffiti writing in the late 1970s and early 1980s captured by Martha Cooper on her legendary photos. Equal attention has been devoted to the process of the “evolution” of urban culture and art. Thus, moving from the US along the way taken by Martha Cooper in order to understand the world of graffiti, we will reach places as remote as Japan. We will also see how the phenomenon of urban art evolved throughout the years and how – from the artist’s perspective – this revolution looks today.

Martha Cooper (born in the 1940s in Baltimore, USA) started photographing at the age of six encouraged by her father – a photography enthusiast and owner of a camera store. From the very beginning, she found interest in documenting whatever was exciting and relevant on the streets in a given time and place. Her perspective has been undoubtedly influenced by her transcontinental travels – including a voluntary service with the Peace Core in Thailand, studying ethnology and art, as well as graduating from Oxford with a degree in anthropology. Martha Cooper has been working for the New York Post and National Geographic. In 1984, in cooperation with Henry Chalfant, she published her first groundbreaking book “Subway Art”, which to this day remains one of the most important ever published books on urban art.

The gallery opening will be followed by an open meeting and discussion with the Martha Cooper, organized as a part of “LFG: All My City” festival - facebook